CGI: Google Glass biedt logistiek nieuwe realiteit

10 september 2014 Consultancy.nl

De Google Glass is de hype van 2014. Is het puur een gadget, of kunnen we er ook echt iets nuttigs mee doen? Wat is de toegevoegde waarde van Google Glass voor de logistieke keten? In ieder geval is de Glass een eerste stap naar een nieuwe wereld van wearables en daarmee ook een eerste stap naar nieuwe kansen voor de logistiek en de retail. Voor zowel de B2B als de B2C markt gloort er de nodige potentie, zegt Simon Dalmolen van CGI.

Ik ben sinds een half jaar in het bezit van een Google Glass. De Glass verkrijgen was een logistieke uitdaging an sich, maar daar ga ik in dit artikel verder niet op in. Wat is de Google Glass en welke functionaliteit biedt deze gadget ons eigenlijk?

De Google Glass is een lichte titanium bril, waar sinds kort glazen op sterkte bij kunnen worden besteld. De bril beschikt over een kleine geïntegreerde computer met verbazingwekkend veel rekenkracht, 12 GigaByte om data op te slaan en een camera van 5 Megapixels. Het schermpje rechtsboven voor je oog kun je vergelijken met een 25 inch scherm op 2,5 meter afstand. Via WiFi of gekoppeld aan een telefoon met simkaart verbind je de Glass met het internet. De bril zit vol sensoren, zoals GPS, camera,  microfoon, gyroscoop,  afstand, snelheid lichtsensor, WiFi, Bluetooth. De koppeling van omgevingsdata vanuit de sensoren aan bestaande IT-systemen biedt veel nieuwe mogelijkheden, Maatschappelijke toepassingen zijn er bijvoorbeeld in de zorg, waarbij een ambulancemedewerker of een arts meteen alle benodigde relevante informatie van de patiënt te zien krijgt.

Google Glass - CGI

De Google Glass maakt het kortom mogelijk om informatie uit bestaande IT-systemen te koppelen aan de context van de gebruiker. Dit tezamen biedt eindeloos veel mogelijkheden. De belangrijkste functionaliteiten van de bril zijn:

  • het pushen van informatie op het scherm;
  • het ter plekke verzamelen van informatie door een foto te maken of labels en etiketten te herkennen;
  • het verzamelen van informatie met behulp van de vele sensoren, zoals hierboven is beschreven.

In dit artikel beschrijf ik enkele denkbare toepassingen en bestaande voorbeelden van de Google Glass in de logistiek: op de weg en in het magazijn.

Google Glass op de weg: augmented reality

Steeds meer bedrijven gebruiken serious gaming en gamification om hun medewerkers te onderwijzen en/of hun gedrag te veranderen. Een serious game is een spel waarmee realistische simulaties kunnen worden gespeeld om spelers te trainen of hen nieuwe competenties te laten leren/ervaren. Bij gamification worden (digitale) spelelementen en -technieken in een niet-game omgeving zoals het dagelijks werk gebruikt, met als doel mensen te betrekken en problemen gericht op te lossen. In de logistiek worden serious gaming en gamification bijvoorbeeld gebruikt om chauffeurs gericht te coachen om zuiniger en duurzamer te rijden.

Google Glass onderweg

De Google Glass is heel goed toepasbaar in combinatie met spelelementen zoals serious gaming of gamification. Coaching via de Glass biedt een hele nieuwe dimensie. De chauffeur krijgt tijdens een rit bijvoorbeeld de melding dat een aantal collega's in het verleden op hetzelfde traject zuiniger hebben gereden door hier juist de cruise control te gebruiken. Dit kan de chauffeur stimuleren om ook zuiniger te rijden.

Een ander voorbeeld van het gebruik van de Google Glass op de weg is geofencing, hierbij laat de Glass de chauffeur onderweg precies zien bij welke dock hij moet zijn als hij aankomt bij het distributiecentrum. De bril kan de chauffeur ook informeren dat er ergens veel wachttijd of een file is of dat hij vermoeid begint te raken. Er is momenteel ook een app beschikbaar die signalen afgeeft zodra de chauffeur in slaap dreigt te vallen.

Een andere manier om de Glass te benutten op de weg is door het toepassen van augmented reality: oftewel het verrijken van de werkelijkheid. Dit betekent dat een chauffeur extra informatie verkrijgt over objecten wanneer hij of zij deze bekijkt. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om verkeersborden te voorzien van real-time informatie over files, wegomleidingen en de status van de weg, bijvoorbeeld in het geval van gladheid of sneeuw. De chauffeur krijgt deze informatie direct te zien en kan hier vervolgens op acteren, bijvoorbeeld door een andere route te kiezen. De Glass bezit zelfs een optie om teksten a la minute te vertalen. Zo kunnen Nederlandse, Poolse of Roemeense chauffeurs de buitenlandse borden direct in hun eigen taal lezen.

Simon Dalmolen - CGI

Google Glass in het magazijn: dynamisch plannen

De toepassing van een Google Glass in een warehouse biedt weer andere mogelijkheden. Er zijn al veel picking methoden, maar met de Glass heb je je handen vrij. De bril herkent items automatisch en helpt de medewerker om de volgende order te picken door deze inclusief locatie weer te geven. Wanneer een order last-minute wordt gewijzigd kan deze mutatie meteen worden meegenomen in het picken van de order. Elke actie of handeling wordt real-time op je Glass gepresenteerd.

Het is mogelijk om allerlei controlemechanismen toe te voegen, waardoor de kans op het maken van fouten veel kleiner wordt. Als een medewerker een item pakt, scant de Glass deze automatisch. Mocht het item verkeerd gepicked zijn, dan kan er real-time feedback gegeven worden. Daarnaast hoeven medewerkers niet langer gebruik te maken van een uitgeprinte planning of pick lijst, maar beschikken ze over één die je on-the-fly kunt aanpassen. Een dynamische planning binnen een oogwenk.

Momenteel werken we aan een demo om SSCC-labels te scannen. Als warehousemedewerker of als chauffeur is het nu mogelijk om de orders meteen te scannen en de laatste informatie te krijgen over deze order. De Glass heeft een GPS -sensor en kan daardoor ook aantonen of de goederen daadwerkelijk zijn afgeleverd. Naast het verkrijgen van informatie over de order kan een medewerker er ook direct informatie aan toevoegen.

SSCC-label dat wordt herkend door de Google Glass

Figuur: SSCC-label dat wordt herkend door de Google Glass.

De Google Glass is de ideale tool in omgevingen waarbij je je handen nodig hebt. De Glass informeert medewerkers sneller en beter en maakt het werk makkelijker. Vooral in het magazijn en op de weg zijn er talloze manieren waarop het apparaat kan worden ingezet en waarbij een bril een logischer medium is dan een display, een tablet of een smartphone. Vooral de sensoriek in de Glass maakt het mogelijk maakt om slimme toepassingen te ontwerpen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Een artikel van Simon Dalmolen, Business Consultant bij ICT adviesbureau CGI. Dit artikel is eerder geplaatst op platform Logistiek.nl.

More on: CGI
Netherlands
Company profile
CGI
CGI is a Global partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

CGI is a Global partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, Asia, South Africa, Australia, Europe, India, Latin America, Netherlands, United Kingdom, Canada and United States.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.