Alignment en agility belangrijk in facility management

23 april 2014 Consultancy.nl

In het afgelopen decennium zorgde een nieuwe kijk op business- en verdienmodellen ervoor dat traditionele bedrijven het nakijken hadden in een toch al turbulente tijd. Nieuwe ondernemers zoals Zalando maar ook Booking.com en Bol.com maakten handig gebruik van ICT-mogelijkheden en wisten in enkele jaren overweldigende marktaandelen te behalen. 

De kracht van hun business model zit natuurlijk in het standaardiseren van processen, het krachtig en simpel ontsluiten van het aanbod en het schalen van hun aanpak naar internationaal niveau. Alle argumenten ten spijt, zie je dat zelfs complexe diensten de weg naar het internet weten te vinden en daarmee uiteindelijk naar de consument die dat gretig aanvaardt. 

Minder schakels
De essentie van het verdienmodel ligt evenwel in het elimineren van schakels in de keten. Dat scheelt een paar keer transactiekosten, overhead en winst zonder dat de eindconsument daar kwalitatief iets van merkt. Sterker nog, de ervaring is er zelfs op vooruit gegaan door intelligent gebruik van klantgegevens en de onvoorstelbare eenvoud van aanbod, koop en distributie. En als je dat ook nog eens kunt opschalen dan begrijpt zelfs een kind de ongekende toegevoegde waarde en verdienkracht van ‘cutting out the middle men’. 

Minder schakels Nieuw business model - Hospitality GROUP

In onze eigen branche, de wereld van huisvesting- en facility management, zie je de omgekeerde beweging. In de ontwikkeling naar steeds verdergaande uitbesteding ontstaan facilitaire dienstverleners met uiteenlopende samenwerkingsvormen in de keten. Dat zijn vaak horizontale maar evenzeer verticale samenwerkingsverbanden. Dat dient natuurlijk een belangrijk doel om de hogere knip mogelijk te maken en nieuwe expertise/kennis rondom het integraal managen van ondersteunende dienstverlening toe te voegen. Maar het heeft ook de neiging om kostbaar en minder effectief te zijn. Het stapelen van kosten op kosten en marge op marge gebeurt zelfs in selfoperating IFM organisaties door het veiligstellen van winstgevendheid in elke werkmaatschappij. 

Alignment en agility
Ervaart de opdrachtgever dan de ongekende luxe van een goed begrepen vraag en eenvoudige en overweldigende dienstverlening? Doorgaans zijn opdrachtgevers in de eerste fase van IFM zeer tevreden. Een zorg de deur uit, low hanging fruit eindelijk aangepakt en een rotsvast vertrouwen in de gespecialiseerde aanpak van innovatieve en integrale dienstverlening. In de tweede dan wel derde fase van het contract, waarin de opdrachtgever is losgekomen van de euforie en kijkt naar de tastbare kwaliteit, worden meestal de ontwerpfouten zichtbaar. Het verlengen van de keten zorgt in veel gevallen voor afstemmingsproblemen in het klantmanagement en de verbinding met uitvoerende partijen. Dat zit zowel in de inhoud, de communicatie als de snelheid van handelen. Om het maar eens in goed Nederlands uit te drukken, het ontbreekt aan alignment en agility. 

Henk Visser - Hospitality Group

Betekent dat het vastspijkeren van de kraai aan de deur van IFM? Integendeel, de complexiteit van ons vakgebied neemt alleen maar toe en het is nauwelijks voorstelbaar dat je dat nog tegen redelijke kosten en risico’s up-to-date houdt in je eigen organisatie. Die ontwikkeling zal eerder krachtiger en breder worden dan dat we nu voor mogelijk houden. Wat is er dan nodig? Kom maar op met die geweldige dienstverleningservaring en verras de opdrachtgever met intelligente oplossingen, transparante dienstverlening, overtuigend en pro-actief met slim en smart accountmanagement en een razendsnelle afstemming met het operationeel management in de keten. Zorg dat IFM, DBFMO, PPS en zo nog meer geen ‘one trick pony’ wordt maar een inspirerende en duurzame samenwerking. Kijk naar de wereld om je heen en leer van anderen; keep it simple and get organized! 

Een artikel van Henk Visser, Managing Director van adviesbureau Hospitality Group

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup