Megafusie in reclameadvieswereld: Omnicom & Publicis

29 juli 2013 Consultancy.nl

De reclamewereld staat een megafusie te wachten. Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal gaan het Amerikaanse Omnicom en het Franse Publicis fuseren. Als de deal doorgaat dan zou een bedrijf ontstaan met ruim 130.000 werknemers, een omzet van $23 miljard en een marktkapitalisatie van $35 miljard. Naar verwachting zal de fusie in Q1 van 2014 doorgevoerd zijn, mits de aandeelhouders en toezichthouders akkoord gaan.

De gecombineerde organisatie zou hiermee de grootste concurrent worden van WPP, de marktleider binnen de reclamesector. Omnicom is nu de nummer twee in de markt en is eigenaar van onder meer BBDO, DDB en TBWA. Publicis, de op twee na grootste in de markt, is het moederbedrijf van onder meer ZenithOptimedia, Starcom, Saatchi & Saatchi en Vivaki.

Volgens de rapporten hebben beide bedrijven ingestemd met een ‘gelijke’ fusie, wat zou betekenen dat ze ze allebei 50% van de aandelen krijgen in het nieuwe bedrijf. De actuele directeuren van beide organisaties, Maurice Levy (Publicis) en John Wren (Omnicom), zullen het bestuursvoorzitterschap in het begin gezamenlijk voor hun rekening nemen. Na een periode van 2,5 jaar zal John Wren daarna de rol van niet-uitvoerend voorzitter krijgen binnen de raad van bestuur. Maurice Levy zal dan verder gaan als CEO.

OmnicomGroup en PublicisGroup fuseren

Synergie
De fusie tussen de twee reclamegiganten wordt met name gestimuleerd door 2 synergieaspecten. Ten eerste, de grotere schaal zou de wereldwijde footprint van beide bedrijven verhogen, een competitieve eigenschap die steeds belangrijker wordt naarmate klanten een globalere focus krijgen. Ten tweede, een fusie zou leiden tot grote kostenbesparingen – Omnicom en Publicis geven aan dat circa $500 miljoen structureel bespaard zou kunnen worden.

Parijs en New York
De onderneming zal genoteerd staan op de aandelenbeurzen van Parijs en New York. Ook de hoofdkantoren zullen in die beide steden gevestigd blijven.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over