Megafusie in reclameadvieswereld: Omnicom & Publicis
De reclamewereld staat een megafusie te wachten. Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal gaan het Amerikaanse Omnicom en het Franse Publicis fuseren. Als de deal doorgaat dan zou een bedrijf ontstaan met ruim 130.000 werknemers, een omzet van $23 miljard en een marktkapitalisatie van $35 miljard. Naar verwachting zal de fusie in Q1 van 2014 doorgevoerd zijn, mits de aandeelhouders en toezichthouders akkoord gaan.
De gecombineerde organisatie zou hiermee de grootste concurrent worden van WPP, de marktleider binnen de reclamesector. Omnicom is nu de nummer twee in de markt en is eigenaar van onder meer BBDO, DDB en TBWA. Publicis, de op twee na grootste in de markt, is het moederbedrijf van onder meer ZenithOptimedia, Starcom, Saatchi & Saatchi en Vivaki.
Volgens de rapporten hebben beide bedrijven ingestemd met een ‘gelijke’ fusie, wat zou betekenen dat ze ze allebei 50% van de aandelen krijgen in het nieuwe bedrijf. De actuele directeuren van beide organisaties, Maurice Levy (Publicis) en John Wren (Omnicom), zullen het bestuursvoorzitterschap in het begin gezamenlijk voor hun rekening nemen. Na een periode van 2,5 jaar zal John Wren daarna de rol van niet-uitvoerend voorzitter krijgen binnen de raad van bestuur. Maurice Levy zal dan verder gaan als CEO.
Synergie
De fusie tussen de twee reclamegiganten wordt met name gestimuleerd door 2 synergieaspecten. Ten eerste, de grotere schaal zou de wereldwijde footprint van beide bedrijven verhogen, een competitieve eigenschap die steeds belangrijker wordt naarmate klanten een globalere focus krijgen. Ten tweede, een fusie zou leiden tot grote kostenbesparingen – Omnicom en Publicis geven aan dat circa $500 miljoen structureel bespaard zou kunnen worden.
Parijs en New York
De onderneming zal genoteerd staan op de aandelenbeurzen van Parijs en New York. Ook de hoofdkantoren zullen in die beide steden gevestigd blijven.