Bain & Co: Top 10 management modellen en tools
Strategic Planning, Customer Relationship Management (CRM) en Employee Engagement Surveys zijn wereldwijd de meest gebruikte management tools. Benchmarking, tot voor kort de populairste management tool*, is gedaald naar de 4e plaats. Dit blijkt uit het rapport ‘Management Tools & Trends 2013’ van Bain & Company.
Sinds 1993 voert het strategie adviesbureau onderzoek uit naar de populairste en meest effectieve tools. Dit jaar vroeg Bain & Company meer dan 1,200 bestuurders en managers binnen alle continenten wereldwijd om het gebruik en de tevredenheid van 25 management tools een waardering toe te kennen. De tools variëren bijvoorbeeld van het traditionele ‘Total Quality Management (TQM) tot meer moderne ‘Social Media Programma’s ‘ of ‘Big Data Analytics’.
Management tools
Een overzicht van het gebruik en de tevredenheid van de tools:
De resultaten laten zien dat de populariteit van de tools per regio verschilt. Zo zijn Europese managers dol op de ‘Balanced Scorecard’, terwijl collega’s uit de Verenigde Staten het liefst gebruik maken van ‘Employee Engagement Surveys’. In Zuid-Amerika staat ‘Business Process Reengineering’ (BPRP) op de 1e plek en in de APAC regio staat CRM bovenaan. Een vergelijking van het gebruik van tools per regio:
(t) = tied; gedeelde notering
* Een overzicht van de 25 management modellen en tools:
Balanced Scorecard | Benchmarking | Big Data Analytics |
Business Process Reengineering | Change Management Programs | Complexity Reduction |
Core Competencies | Customer Relationship Mgt. | Customer Segmentation |
Decision Rights Tools | Downsizing | Employee Engagement Surveys |
Mergers and Acquisitions | Mission and Vision Statements | Open Innovation |
Outsourcing | Price Optimization Models | Satisfaction and Loyalty Mgt. |
Scenario Planning | Social Media Programs | Strategic Alliances |
Strategic Planning | Supply Chain Management | Total Quality Management |
Zero-based Budgeting | ||