Bewuster én groener reizen: PwC verduurzaamt zijn mobiliteit

PwC adviseert vele organisaties over het verlagen van hun CO2-uitstoot. Uiteraard wil het ook zelf het goede voorbeeld geven. Dat vraagt bij het accountants- en adviesbureau vooral om een andere blik op zakelijk reizen. Duurzaamheidsmanager Maarten Dansen vertelt over de weg die PwC de afgelopen jaren heeft afgelegd.
Het is traditioneel een bekend onderdeel van het werk van een adviseur: voortdurend onderweg zijn. Consultants en accountants doen opdrachten door heel het land – en dikwijls ook in het buitenland.
Niet gek dan ook, dat mobiliteit verantwoordelijk was voor een groot deel van PwC’s totale CO2-uitstoot. Decennialang werd door organisaties weinig stilgestaan bij de impact van al dat vliegen en rijden. Maar de tijden zijn veranderd. Inmiddels zet PwC zich al jaren in om de CO2-uitstoot van zijn zakelijke reisverkeer te verminderen.
Reduceren, innoveren en compenseren
Om de uitstoot van het zakelijk reisverkeer te verminderen hanteert PwC een strategie die rust op drie pilaren: reduceren, innoveren en compenseren. Bijvoorbeeld door minder frequent te reizen en een innovatiebudget te hanteren.
“Klantcontact is een belangrijk aspect binnen ons werk, tegelijkertijd vinden we het belangrijk dat onze medewerkers bewuste mobiliteitskeuzes maken”, vertelt Maarten Dansen, duurzaamheidsmanager bij PwC.
“Middels een tool helpen we onze medewerkers daarbij. Deze tool helpt ook om het gesprek aan te gaan met de klant en met het team. We proberen steeds de afweging te maken of fysieke aanwezigheid gewenst is. Kan een afspraak ook online? Of kunnen we de afspraak wellicht met minder collega’s doen of minder frequent afspreken? En welk vervoersmiddel gebruiken we dan?”
Trein boven het vliegtuig
De coronacrisis heeft dit in een stroomversnelling gebracht, door online samenwerken te normaliseren. Steeds vaker staan opdrachtgevers er dan ook voor open dat adviseurs niet voor elke meeting stad en land afreizen.
Desondanks zijn er natuurlijk nog momenten waarop je als adviseur wel fysiek aanwezig moet zijn. “Dan heeft de elektrische auto of de trein bij ons de voorkeur”, vertelt Dansen. “Ons leasewagenpark is momenteel nagenoeg volledig elektrisch.”
“Daarnaast is sinds 2024 de trein de standaard voor alle reizen tot 700 kilometer, mits de reis maximaal zes uur duurt. Daar staat wel tegenover dat je altijd aanspraak kunt maken op een eersteklasticket en indien nodig een extra overnachting de nacht ervoor.”
Ga je voorbij die zes uur of 700 kilometer, dan kun je mogelijk wel het vliegtuig pakken. “Voor uitzonderingen hebben collega’s toestemming nodig van een leidinggevende en het afdelingshoofd of bestuurder”, geeft Dansen aan. “Sinds 2024 zijn we daar steeds strikter in.”
Het al dan niet goedkeuren van een vlucht hangt van een aantal zaken af. Zo stimuleert PwC zijn medewerkers onder andere om een bezoek per vliegtuig aan een klant te combineren met andere werkzaamheden. “Daarnaast boeken we waar mogelijk directe vluchten en vragen we onze mensen om zoveel mogelijk economyclass te vliegen, behalve bij langere nachtvluchten”, legt Dansen uit.
Groen vliegen
Dat met name het vliegverkeer onder de loep ligt is niet voor niets. Ongeveer de helft van PwC’s totale uitstoot was terug te herleiden naar de zakelijke vluchten.
Omdat helemaal stoppen met vliegreizen er simpelweg niet inzit, draagt de organisatie ook bij aan het verduurzamen van de luchtvaartsector door te investeren in innovatie. “Sinds 2022 koopt PwC voor alle gemaakte vliegkilometers dezelfde hoeveelheid biobrandstoffen in”, vertelt Dansen. “Deze worden vervolgens door leveranciers toegevoegd aan het brandstofnetwerk.”
Aangezien de omvang van de mondiale biobrandstoffenvoorraad nog ontoereikend is om de hele luchtvaartsector te verduurzamen, ondersteunt PwC ook verschillende onderzoeksprogramma’s voor de productie van synthetische kerosine.
“Verder investeren we voor iedere ton aan CO2 die we uitstoten €100 in reductiemaatregelen, compensatie en innovatie”, aldus Dansen. “Dit delen we ook met klanten en we belasten de meerkosten van de biobrandstof door, zodat er meer bewustzijn ontstaat over de klimaatimpact van zakelijke reizen binnen een project.”
Realistisch en gebalanceerd
Al met al heeft PwC zo al flink wat stappen gezet om zijn mobiliteit te verduurzamen. En het is nog druk bezig: de doelstelling om in 2030 minimaal de helft minder CO2 uit te stoten als in 2019 is reeds in 2024 behaald. “Maar de ambitie is natuurlijk net zero”, aldus Dansen.
Hij heeft verschillende adviezen voor andere organisaties die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen. Ten eerste is het belangrijk om realistische ambities op te stellen die passen bij het bedrijf.
Daarnaast pleit hij voor een holistische aanpak. “Verwacht niet dat je effect gaat merken als je één specifieke maatregel doorvoert. Meerdere maatregelen samen leveren vaak het meeste effect op. Bovendien doen sommige een beetje pijn, terwijl andere juist meer comfort opleveren voor de medewerkers.”
Het vinden van de juiste balans is dus cruciaal, benadrukt Dansen. “Ook voor de acceptatie. Verder is het belangrijk dat je monitort en handhaaft. Dan pas zie je of beleid werkt en kun je eventueel extra maatregelen nemen om bij te sturen.”
Tot slot raadt Dansen af om zelf opnieuw het wiel te gaan uitvinden. “Het helpt om te leren van andere bedrijven en de informatie die er al is. Sluit je bijvoorbeeld aan bij een coalitie zoals Anders Reizen. Ook bevat de Vliegwijzer veel tips en inspiratie van ervaren bedrijven.”