D&A ondersteunt ZorgAccent bij toepassing van zorgtechnologie

22 mei 2025 Consultancy.nl

ZorgAccent zet sinds enige tijd technologie in om het leven van ouderen én het werk van zorgmedewerkers te verbeteren. Adviesbureau D&A begeleidde de stichting daarbij, met advies, implementatie en praktische ondersteuning.

In de regio Noordwest Twente, Salland en de Reggestreek biedt Stichting ZorgAccent dag en nacht verzorging, verpleging en begeleiding, zowel thuis als in een van de woonzorglocaties. De ondersteuning bestaat onder andere uit wijkverpleging, thuisbegeleiding, dagbesteding en ouderenzorg, en wordt geleverd door zelfsturende teams die inzetten op persoonlijke en betrokken zorg.

Binnen ZorgAccent wordt al jarenlang gewerkt met diverse technologieën om de zorg te ondersteunen en toegankelijker te maken. Samen met D&A is recent een traject gestart om het gebruik van zorgtechnologie te versnellen.

Innovatieteam

Een belangrijke eerste stap was het opzetten van een innovatieteam, dat zich richt op het toepassen en optimaliseren van technologische innovaties in de zorgpraktijk. Daarnaast ondersteunde D&A bij het projectmatig werken met zorgtechnologie en ontwikkelde het bureau samen met ZorgAccent een afwegingsmethodiek voor effectieve implementatie.

In de samenwerking zijn verschillende technologieën succesvol uitgerold onder zorgprofessionals. Zo wordt nu gebruikgemaakt van Compaan – een gebruiksvriendelijke tablet voor beeldzorg, waarmee cliënten eenvoudig contact kunnen onderhouden met hun zorgverleners. ZorgAccent beschikt over een speciaal beeldzorgteam van vijftien zorgverleners dat dagelijks klaarstaat via de Compaan.

Ook zet het Medido in, een automatische medicijndispenser die cliënten helpt zelfstandig hun medicatie in te nemen. Daarnaast maakt ZorgAccent gebruik van robot Tessa, een sociale robot die cliënten op een vriendelijke manier herinnert aan dagelijkse activiteiten, zoals eten of het innemen van medicatie.

Technologie-adoptie

“De langdurige zorg staat voor grote uitdagingen. De toenemende zorgvraag, personeelstekorten en maatschappelijke ontwikkelingen maken het noodzakelijk om slimmer en efficiënter te werken”, vertelt Monique Goossens, Lead Consultant Care bij D&A. “Technologie kan hier een belangrijke rol in spelen, mits deze op de juiste manier wordt geïmplementeerd en gedragen door zorgmedewerkers.”

“Alleen als zorgverleners zich gesteund voelen en vertrouwen hebben in de technologie, zullen ze deze echt omarmen.”

Binnen ZorgAccent was het van groot belang dat technologie écht gebruikt zou worden in de praktijk. De organisatie werkt namelijk met kleinschalige, zelfsturende teams.

“Dit betekent dat zorgmedewerkers een grote mate van autonomie hebben in hun werk en zelf verantwoordelijk zijn voor het organiseren van de zorg rondom hun cliënten”, legt Goossens uit. “Dat zorgt voor korte lijnen en veel betrokkenheid, maar maakt de introductie van nieuwe technologieën ook een proces dat tijd en aandacht vraagt.”

Dat geldt net zo goed voor cliënten. Zij ervaren zorgtechnologie vaak als spannend en nieuw, en kunnen terughoudend zijn, bijvoorbeeld door een gebrek aan kennis over het product. D&A hielp de teams van ZorgAccent om de juiste kennis op te doen zodat zij cliënten op een begrijpelijke en positieve manier kunnen informeren. Zo werd de drempel verlaagd en de kans op succesvolle adoptie vergroot.

Best practices

Vanuit de opdracht bij ZorgAccent en andere praktijkervaringen deelt Goossens tot slot enkele belangrijke lessen over de implementatie van zorgtechnologie in de langdurige zorg.

Om te beginnen draait het bij dergelijke trajecten niet alleen om de technologie, maar juist om de mensen. “Technologie moet niet van bovenaf worden opgelegd. Zorgmedewerkers moeten vanaf het begin kunnen meedenken over wat echt bij hun werk past.”

Daarnaast benadrukt ze het belang van toegankelijke ondersteuning op de werkvloer. “Een tech-ambassadeur of digicoach als vast aanspreekpunt maakt het makkelijker om vragen te stellen, wat de adoptie aanzienlijk versnelt.”

Ook speelt bewustwording een cruciale rol bij het creëren van draagvlak. “Hun motivatie groeit, als je medewerkers laat zien hoeveel tijd en werkdruk technologie kan besparen.”

Verder is het volgens Goossens essentieel dat medewerkers zich voortdurend ontwikkelen, zowel nieuwkomers als ervaren medewerkers. “Digitale vaardigheden moeten blijvend worden versterkt.”

Tot slot stelt ze dat de manier van implementeren bepalend is voor succes. “Alleen als zorgverleners zich gesteund voelen en vertrouwen hebben in de technologie, zullen ze deze echt omarmen. Dat zagen we duidelijk bij ZorgAccent. De samenwerking tussen D&A en ZorgAccent laat zien dat technologie in de zorg pas echt impact maakt als mensen centraal blijven staan.”

More on: D&A
Netherlands
Company profile
D&A
D&A is a Netherlands partner of Consultancy.org