McKinsey: Chinese middenklasse stuwt groei luxemarkt

19 april 2013 Consultancy.nl

In 2015 zullen Chinese consumenten een derde van alle luxegoederen wereldwijd kopen. Op dit moment is dat een kwart. Dat blijkt uit een analyse van strategie adviesbureau McKinsey & Company.

Luxe markt
Dit jaar is de markt voor luxe goederen iets gekrompen naar €111 miljard. Enkele verklaringen daarvoor zijn nieuwe maatregelen tegen corruptie en een tragere groei van de Chinese economie. De luxemarkt gaat zich de komende jaren echter herstellen en zal in 2015 een totale waarde van €134 miljard hebben.

Chineze consumenten zijn nu al de grootste afnemers van onder andere dure tassen, schoenen, horloges, juwelen en kleren. “In geen enkel land ter wereld wordt momenteel zo veel uitgegeven aan luxe artikelen als in China”, aldus de consultants van McKinsey & Company. In de komende jaren groeit het marktaandeel van Chinezen van 25% naar circa 33%.

Hogere middenklasse
De toenemende vraag van Chineze consumenten naar luxe goederen komt met name door de aanwas van rijken en de hogere middenklasse. Zo groeit het aandeel in totale consumptie van de hogere middenklasse van 12% heden tot 22% in 2015. De populairste steden om flink geld uit te geven zijn Hongkong en Macau, maar de Chinezen doen ook steeds vaker luxe aankopen in het buitenland, stelt McKinsey. Vooral Europa is aantrekkelijk door de relatief lage koers van de euro.

McKinsey - Chinese Luxemarkt

More on: McKinsey & Company
Netherlands
Company profile
McKinsey & Company is a Global partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

McKinsey & Company is a Global partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, Asia, South Africa, Australia, Europe, India, Latin America, Netherlands, United Kingdom, Canada and United States.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.