Stepstone Corporate Finance+ begeleidt verkoop van Sawadee Reizen aan Intrepid Travel

14 februari 2025 Consultancy.nl

Het Nederlandse reisbedrijf Sawadee Reizen heeft een nieuwe eigenaar. De aanbieder van avontuurlijke groepsreizen wordt overgenomen door Intrepid Travel, een wereldwijde specialist in duurzaam en ervaringsgericht reizen. Stepstone Corporate Finance+ begeleidde het verkooptraject.

Sawadee Reizen is een van Nederlands grootste aanbieders van avontuurlijke groepsreizen. Het in 1983 opgerichte bedrijf biedt ruim 250 reizen aan in meer dan 100 landen en telt een wereldwijd team van 180 medewerkers. Tot voor kort was Sawadee onderdeel van Travelopia, een internationaal reisconcern met diverse specialistische reismerken.

Travelopia besloot echter enkele van zijn merken, waaronder Sawadee Reizen, af te stoten. Met de overname door Intrepid Travel – de grootste van het Australische bedrijf tot dusver – krijgt Sawadee Reizen toegang tot een nog breder internationaal netwerk. De overname moet ook bijdragen aan de realisatie van de groeiplannen en duurzaamheidsambities.

“Onze leidende positie op de Nederlandse markt, gecombineerd met de wereldwijde expertise van Intrepid Travel, betekent dat we blijven zorgen voor geweldige reizen voor onze klanten en nog meer impact kunnen creëren voor de gemeenschappen die we bezoeken”, aldus Berend Simons, Managing Director van Sawadee Reizen.

Simons kreeg tijdens het verkooptraject (samen met Travelopia) M&A-begeleiding van Stepstone Corporate Finance+. Hij blijft het bedrijf leiden en rapporteert voortaan aan Zina Bencheikh, Managing Director EMEA bij Intrepid Travel.

Europese groei voor Intrepid

Voor Intrepid Travel vormt de overname een belangrijke stap in de uitbreiding binnen Europa. Het bedrijf biedt wereldwijd kleinschalige avontuurlijke reizen aan en richt zich sterk op verantwoord en duurzaam toerisme.

“We geloven ook allebei dat reizen een kracht voor het goede in de wereld kan zijn.”

Met de overname voegt Intrepid jaarlijks €60 miljoen aan omzet en zo’n 20.000 klanten toe. Nederland wordt hiermee de vierde grootste afzetmarkt, na Australië, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

Topman James Thornton benadrukt de strategische waarde van de deal: “Intrepid streeft ernaar om ’s werelds grootste verticaal geïntegreerde ervaringsgerichte reisorganisatie te worden en het samenbrengen van onze twee merken is een belangrijke stap in die richting. We geloven ook allebei dat reizen een kracht voor het goede in de wereld kan zijn.”

De overname past binnen Intrepids bredere groeistrategie, die erop gericht is om in 2030 een omzet van 1 miljard Australische dollars (circa €618 miljoen) te realiseren. Ook kijkt het bedrijf naar verdere uitbreidingen in niet-Engelstalige markten, zoals Frankrijk, België en Scandinavië.

Verantwoord en duurzaam toerisme

Zowel Intrepid als Sawadee heeft een sterke focus op duurzaam reizen. Intrepid is sinds 2018 een B Corp-gecertificeerd bedrijf en Sawadee werkt toe naar dezelfde status. Beide bedrijven zijn ondertekenaars van de Tourism Declares a Climate Emergency-verklaring en nemen deel aan diverse andere duurzaamheidsinitiatieven.

Voorlopig blijft Sawadee onder de eigen naam en branding opereren vanuit Amsterdam. Op termijn zal Intrepid bekijken of verdere integratie van het merk wenselijk is.

“We zouden wel gek zijn om meteen veranderingen door te voeren”, besluit Thornton. “Maar dat gezegd hebbende, Intrepid is een strategie van één bedrijf, één merk. Op een gegeven moment zullen we het evalueren en kijken of het zinvol is om een verandering in Nederland door te voeren.”

More on: Stepstone
Netherlands
Company profile
Stepstone is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Stepstone is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.