ImpactBuying voldoet als eerste in Europa aan standaard voor ophalen ESG-ketendata

11 februari 2025 Consultancy.nl
Moniek van Roon en Leontien Hasselman-Plugge

ImpactBuying uit Alkmaar heeft een bijzondere mijlpaal behaald: de boetiek is het eerste bedrijf in Europa dat voldoet aan de ISAE 3000-standaard voor het ophalen en valideren van ESG-ketendata.

Organisaties die aan de ISAE 3000-standaard voldoen kunnen aantonen dat ze de interne beheersing op orde hebben om data op te halen, te beschermen en te verifiëren. De standaard kijkt naar de hele cyclus van data en binnen de hele keten. De focus van de standaard ligt op niet-financiële gegevens.

ImpactBuying, een boetiek adviesbureau gespecialiseerd in duurzame sourcing binnen de retail en foodretail, heeft nu de ISAE 3000 assurance-standaard weten toe te passen op niet-financiële data. Het gaat daarbij om verschillende soorten ESG-data, denk onder meer aan data over klimaatimpact, eerlijke lonen en duurzame productie.

Voor de klanten van ImpactBuying, vooral fashionbedrijven, foodproducenten en supermarkten, betekent dit dat zij nu gebruik kunnen maken van gecontroleerde ESG-data over en van hun toeleveranciers, zonder zelf alle details uit te hoeven zoeken. “Dankzij deze certificering kunnen ze via ons beschikken over geverifieerde ketendata, met zeer hoge betrouwbaarheid,” aldus Leontien Hasselman-Plugge, CEO van ImpactBuying.

De audit voor de ISAE 3000 assurance-standaard werd uitgevoerd door BDO, een gecertificeerde auditor van de ISAE-standaard.

Veel druk om transparant te zijn

Retailers staan onder enorme druk om transparant te zijn over hun ketens. Europese verplichtingen over bijvoorbeeld rapportage (CSRD) en onderzoek (CSDDD) dwingen hen om aan te tonen waar en onder welke omstandigheden hun producten worden gemaakt. Retailers die hun data niet op orde hebben riskeren hoge boetes.

Hasselman-Plugge: “Retailers zoals supermarkten, kledingbedrijven en bouwmarkten moeten verantwoording afleggen over alles wat er in hun ketens gebeurt, maar omdat zij met wereldwijde ketens te maken hebben, met tal van leveranciers, tussenhandelaren en producenten, is het verzamelen en controleren van de relevante data een gigantische klus.”

Moniek van Roon, COO van ImpactBuying, geeft een voorbeeld uit de praktijk: “Stel, een retailer verkoopt mango’s met een duurzaamheidslabel. De verantwoordelijkheid dat alle data klopt, dat de mango’s inderdaad aantoonbaar biologisch geproduceerd zijn met een eerlijk loon voor de boeren, nemen wij nu over. De retailers hebben zo gevalideerde data waarover zij met zekerheid kunnen rapporteren.”

“Dankzij de certificering is deze data juridisch verdedigbaar en audit-proof”, voegt Hasselman-Plugge toe.

Ahold Delhaize is een van de supermarktketens die gebruikmaakt van de data van ImpactBuying. Leon Mol, Director Global Product Safety van Ahold Delhaize, zegt hierover: “Wij hechten veel waarde aan niet-financiële gegevens over onze leveranciers en producten, zoals productveiligheid en duurzaamheid. ImpactBuying levert hier een belangrijke bijdrage aan door dit niveau van betrouwbaarheid te realiseren.”

More on: BDO
Netherlands
Company profile
BDO
BDO is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

BDO is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.