Supermarkten en inkoopallianties brengen CO2-ketendata in kaart
Een groep van grote supermarktketens heeft de krachten gebundeld om samen de beschikbaarheid van CO2-data in hun waardeketens te verbeteren. Het traject is een initiatief van consultancyboutique ImpactBuying.
“Supermarkten die hun CO2-emissies willen reduceren, kijken aan tegen een groot data-gat”, zegt Leontien Hasselman-Plugge, co-CEO van ImpactBuying. Dit data-gat speelt op alle drie de lagen van CO2-verduurzaming: scope 1-emissies (eigen bedrijfsvoering), scope 2-emissies (indirecte uitstoot als gevolg van energie-inkoop) en scope 3-emissies (indirecte indirect emissies in de productie- en leveranciersketen).
Het initiatief van ImpactBuying richt zich op de zogeheten scope 3-emissies – de emissies die verreweg de grootste bijdrage leveren in het geheel. Hasselman-Plugge: “De broeikasuitstoot van producten komt voor meer dan 90% uit de ketens.”
“Achter elke gevulde supermarkt zit een enorm complexe keten aan producenten en toeleveranciers, met vertakkingen over de hele wereld en producten die soms talloze keren van eigenaar verwisselen. De broeikasuitstoot van deze ketens is gigantisch”, legt Hasselman-Plugge uit.
Om de CO2-voetafdruk in ketens te verlagen dienen organisaties te beschikken over de juiste data om de meest impactvolle verbeterinitiatieven te kunnen opstellen. En daar schort het in de praktijk aan. Data is vaak niet aanwezig, en zelfs wanneer deze wel beschikbaar is ontbreekt het vaak aan standaardisatie.
Quirine de Weerd, hoofd CSR en corporate communicatie bij Lidl, komt deze uitdaging dagelijks tegen. “Om nauwkeurig de CO2-uitstoot van leveranciers in de ketens te kunnen berekenen is het essentieel dat dit op uniforme wijze gebeurt.”
Het gaat daarbij om data zoals de uitstoot per product, welke route een product aflegt voordat het bij de supermarkt in de schappen ligt en wat de CO2-impact daarvan is, maar ook welke stappen producenten, tussenpartijen en logistieke partijen nemen om uitstoot te reduceren.
Samenwerking
Onder leiding van ImpactBuying gaan Jumbo, Lidl, Superunie en inkoopalliantie EMD (goed voor 60% van de markt) samen de CO2-uitstoot in hun productieketens in kaart brengen. De partijen gaan samenwerken om essentiële data van leveranciers boven tafel te krijgen. Doel is om transparantie te krijgen over de totale CO2-uitstoot per product. Door samen te werken willen de supermarktketens ook zorgen dat de datavergaring behapbaar, betrouwbaar en kostenefficiënt blijft.
Paul van Hooren, Manager Product Integriteit van Superunie: “We zien een lawine aan duurzaamheids- en ESG-data op ons afkomen en dat maakt het logisch om pre-competitief samen te werken met onze retailcollega’s en ketenpartners. We willen zorgen dat als we de CO2 van een product rapporteren, we dezelfde standaarden en referentiedata gebruiken, zodat we een eerlijk speelveld hebben om reductie te realiseren.”
Marianne de Schutter, manager CSR van Jumbo Supermarkten: “Door samen te werken met andere supermarkten en met onze leveranciers kunnen we sneller stappen maken in onze productieketens. We willen gezamenlijk inzichtelijk maken welke CO2-uitstoot er achter onze producten zit en waar de uitstoot in de keten plaatsvindt, zodat we weten wat de volgende stap is om de CO2 te reduceren.”
ImpactBuying is een B Corp uit Alkmaar die zich specialiseert in de verduurzaming van supply chains, met name in de sectoren food, retail en e-commerce.