Waarom kleine ondernemingen kaartlezers nodig hebben om relevant te blijven

06 december 2024 Consultancy.nl

Uit diverse onderzoeken in recente jaren blijkt dat Nederland, samen met de Scandinavische landen Noorwegen en Zweden, voorop loopt als het gaat om ‘cashless’-betalingen.

Bij ‘cashless-kampioen’ Noorwegen gebeurt nog maar 2% van alle transacties met contant geld. De verwachting is dat ook Nederland hard op weg is om die kant op te gaan.

Kleine ondernemingen, ongeacht de branche, kunnen het zich daarom niet meer permitteren om geen kaartbetalingen te accepteren. Het is essentieel om te beschikken over de beste kaartlezers om cashless betalingen snel, efficiënt en probleemloos af te handelen.

Alleen cash accepteren? Dan haken klanten af!

Hoeveel Nederlanders hebben tegenwoordig nog contant geld in hun portemonnee? Zijn er überhaupt nog veel mensen die een traditionele portemonnee gebruiken?

Vrijwel alle consumenten in Nederland hebben hun belangrijkste passen, zoals een betaalpas, creditcard en rijbewijs, in het beschermhoesje van hun mobiele telefoon. Hier is nauwelijks ruimte voor contant geld, en velen hebben dat dan ook niet bij zich. Zij verwachten bij elke winkel, dienst of locatie te kunnen betalen met een pinpas of via een wallet op hun smartphone.

Maar wat gebeurt er als een onderneming deze cashlessbetaling niet ondersteunt, bijvoorbeeld omdat alleen cash wordt geaccepteerd of omdat een pinautomaat alleen ‘op de zaak’ beschikbaar is, terwijl de dienstverlening bij de klant thuis plaatsvindt? Of wat als er wel een pinapparaat is, maar dat hapert door kwaliteitsproblemen met de wifi? De klant zal simpelweg afhaken.

Voor kleine ondernemingen, die hard werken en voor elke verkoop moeten vechten, is het essentieel om geen klanten te verliezen bij het afrekenen. Een uitstekend werkende pinautomaat, liefst onafhankelijk van wifi, is daarom een must.

Een state-of-the-art POS-terminal is onmisbaar

Wat denkt een klant als een ondernemer moet zeggen: “Sorry, er is een storing met onze wifi”, of: “Het pinapparaat heeft opstartproblemen, kunt u op een andere manier betalen?” Dit is in deze tijd echt niet meer acceptabel. De consument wil op zijn eigen manier betalen en zo snel mogelijk. De betaalhandeling moet vlot verlopen.

Nederlandse consumenten kiezen vrijwel altijd en in toenemende mate voor betalingen met een pinpas of via een e-wallet. Ondernemingen moeten er daarom voor zorgen dat zij het beste POS-systeem in huis hebben om klanten optimaal te faciliteren. Dit zorgt voor tevreden klanten, wat leidt tot terugkerende klanten die bovendien meer uitgeven.

De nieuwste generatie pinapparaten

Om ook in 2025 relevant te blijven, is het voor ondernemingen noodzakelijk om te investeren in de nieuwste generatie mobiele pinapparaten.

Deze apparaten zijn niet afhankelijk van een wifi-verbinding en beschikken over de modernste en best beveiligde software. Zo kunnen betalingen van klanten snel, veilig en efficiënt worden afgehandeld.

Het assortiment van Mypos, specialist in mobiele betaaloplossingen, biedt bijvoorbeeld apparaten met zowel wifi- als 4G-connectiviteit en een mobiele simkaart met onbeperkte data. Dit maakt het mogelijk om op kantoor gebruik te maken van wifi en onderweg, bij klanten thuis of op een terras het 4G-netwerk in te schakelen.

Daarnaast hebben deze apparaten een lange batterijduur, zodat de hele dag betalingen kunnen worden geaccepteerd zonder haperingen. De betalingen worden bovendien direct op de rekening bijgeschreven.

Belangrijk om te weten is dat deze geavanceerde betaaloplossingen geen maandelijkse verplichtingen of abonnementen vereisen. De kosten zijn beperkt tot de aanschaf van het apparaat en een tarief per transactie.