Capgemini lanceert Digital Utilities Transformation
Capgemini heeft een nieuwe propositie ontwikkeld die energie- en waterbedrijven helpt met de transitie naar een ‘digitale organisatie’. De dienstverlening, genaamd ‘Digital Utilities Transformation’, helpt nutsbedrijven met o.a. de transitie naar een hogere digitale volwassenheid, het herontwerpen van interne processen en het beter toepassen van digitale technologieën zoals cloud en mobiel.
Digitalisering
Uit eerder onderzoek van Capgemini Consulting concludeerde het adviesbureau dat er een kloof bestaat binnen de nutsbranche tussen het belang en actuele prestaties van digitalisering. Zo vindt 62% van de utilities dat ze onvoldoende investeren in digitale transformatie, terwijl 87% zegt dat digitalisering de drijvende kracht achter hun buisness performance is. Met de lancering van ‘Digital Utilities Transformation’ heeft Capgemini de doelstelling om deze kloof te dichten.
Dienstverlening
De dienstverlening van ‘Digital Utilities Transformation’ bestaat uit vijf kernproposities:
- Digital Utilities Maturity Assessment
- Customer & Communities Experience Transformation
- Digital Asset Management
- Employees Experience Transformation
- Digital Utilities Enterprise Architecture
Yvonne Brzesowsky-Ruys, Segment Lead Energy, Utlities & Chemicals zegt: “In de afgelopen 18 maanden hebben we in de Nederlandse markt verschillende pilotprojecten gezien rondom slimme netwerken. Ook het gebruik van Home Energy Management Systems groeit. Nederlandse consumenten willen op een proactieve manier hun energieverbruik kunnen managen. Bijvoorbeeld via een app op de eigen smartphone. Al die nieuwe apparaten in een slim energienetwerk zorgen ervoor dat energiebedrijven met massa’s data worden overspoeld. Capgemini’s geïntegreerd Digital Utilities Transformation Framework biedt utilities de mogelijkheid om deze uitdagingen het hoofd te bieden en gebruik te maken van de voordelen die een digitale transformatie biedt”.
User Group Forum
Naast de nieuwe dienstverlening heeft Capgemini ook een ‘User Group Forum’ gelanceerd voor utilities klanten. In het forum kunnen deelnemers kennis en ervaring uitwisselen en op de hoogte blijven van de nieuwste onderzoeksrapporten van het adviesbureau.