KPMG: Chinese reislust stuwt verkoop van luxegoederen
De stijgende welvaart in China zorgt ervoor dat Chinezen steeds vaker gaan reizen. Europa blijkt een populaire bestemming, daardoor verwacht KPMG een forse toename in de verkoop van luxe producten binnen het continent. Vooral cosmetica en parfum, horloges, tassen en kleding zijn gewilde goederen.
Reislust
Ruim 70% van de Chinese consumenten in de middenklasse maakt inmiddels buitenlandse reizen, een stijging van bijna 20% vergeleken met 2008. Ook blijkt dat ze vaker reizen - zo is het percentage van Chinezen dat meer dan een keer per jaar naar het buitenland reist sterk toegenomen.
Aankoop van luxegoederen
72% van Chinezen schaft tijdens de reis, ondanks de crisis, luxegoederen aan. “Ondanks de wereldwijde crisis en de invloed daarvan op de verkoop van luxegoederen, blijven de uitgaven van Chinezen aan consumentenproducten en met name luxe artikelen stijgen” zegt Jasper de Grauw, partner bij het adviesbureau. Het meeste geld wordt uitgegeven aan horloges, gevolgd door cosmetica en parfum en tassen.
Niet alleen reist de bestaande Chinese middenklasse meer, ook neemt de volume van deze groep mensen ook snel toe. “Het aandeel van de Chinezen in de wereldwijde verkoop van luxe artikelen neemt dan ook gestaag toe. Vooral Chinezen in de middenklasse hebben steeds meer te besteden en geven steeds meer geld uit aan luxe goederen” zegt De Grauw.