De belangrijkste zorgen en prioriteiten van CEO’s wereldwijd
Wat gaat er om in de hoofden van CEO’s en bestuurders? Oliver Wyman en de New York Stock Exchange interviewden honderden executives wereldwijd om inzicht te krijgen in hun doelen, zorgen, prioriteiten en meer. Een rondje langs de belangrijkste bevindingen aan de hand van zes grafieken.
1: Wat zijn momenteel de belangrijkste ‘disruptors’ in de markt?
CEO’s beschouwen regelgeving, protectionisme en overheidssubsidies als hun grootste zorgen, wat aangeeft dat de wereldhandel aanzienlijk is veranderd sinds de hoogtijdagen van globalisering en neoliberale economie.
“Overheden beïnvloeden de markt steeds meer met regelgeving, tarieven en subsidies”, schrijven de onderzoekers in het rapport. “Dit dwingt CEO’s om met meer factoren rekening te houden dan voorheen, terwijl ze daarnaast te maken hebben met hogere kapitaalkosten, veranderende klantvoorkeuren, de zorgen van werknemers over baanverlies door AI en andere kwesties.”
De onderzoekers zien dat CEO’s de toenemende risico’s gerelateerd aan dergelijk overheidsbeleid en protectionistische maatregelen “deels accepteren”, maar tegelijkertijd ook “hun operationele modellen aanpassen”. Zo richten CEO’s bijvoorbeeld geopolitieke teams op die scenario’s en ‘war games’ voorbereiden, om zo goed mogelijk te kunnen omgaan met toekomstige gebeurtenissen op het wereldtoneel.
Ook verplaatsen bedrijven onderdelen van hun waardeketen naar landen met een gunstiger beleid en halen ze delen van de toeleveringsketen terug naar het eigen land. Tot slot versterken bedrijven hun crisismanagementcapaciteiten en verhogen ze hun operationele wendbaarheid.
Naast (nieuwe) regelgeving staan volatiele inflatie en rentetarieven als tweede grootste zorg op de lijst van bestuurders. Voor CEO’s van kleine en middelgrote bedrijven, die doorgaans minder financieel sterk staan, is dit zelfs het grootste punt van zorg. Geopolitieke instabiliteit staat derde op de lijst.
2: Hoe zorgen CEO’s voor meer aandeelhouderswaarde?
Gevraagd hoe ze hun aandeelhouderswaarde willen vergroten, wijzen CEO’s voornamelijk op verbeteringen in de kapitaalefficiëntie (optimalisatie van kasstromen, het beheer van werkkapitaal) en organische groei.
Meer dan een derde van de CEO’s noemt kostenverlaging als een top drie-prioriteit voor het vergroten van aandeelhouderswaarde, maar slechts 8% zet het op nummer één, waardoor het thema niet hoger dan de vijfde plaats komt.
Op de derde plaats staat het realiseren van omzetgroei middels het versterken van de klantloyaliteit en hogere marges via prijsverhogingen, terwijl anorganische groei – door fusies en overnames – op de vierde plaats staat.
5% van de CEO’s geeft aan dat ze prioriteit geven aan een asset-light balansstructuur om aandeelhouderswaarde te verhogen. Volgens Oliver Wyman is dit een teken dat de meeste bedrijven hun kostenstructuur geleidelijk willen verbeteren, in plaats van een radicale transformatie te ondergaan.
3: Hoe belangrijk is kunstmatige intelligentie voor het bedrijf?
Bijna alle CEO’s die door Oliver Wyman en de New York Stock Exchange zijn ondervraagd, beschouwen AI in de eerste plaats als een enorme kans voor hun bedrijf, in plaats van als een risico. Deze bevinding komt overeen met andere CEO-onderzoeken.
Vooralsnog gebruiken CEO’s AI vooral om de efficiëntie en productiviteit in hun bestaande activiteiten te verhogen, in plaats van het in te zetten als transformatieve tool voor het genereren van nieuwe omzetstromen.
Toch zien leiders AI duidelijk als een race die ze niet willen verliezen. Meer dan 40% van de ondervraagde CEO’s geeft aan dat niet snel genoeg inspelen op AI en daardoor achterblijven op de concurrentie, een van hun grootste AI-gerelateerde risico’s is. Deze ‘FOMO (fear of missing out) op AI’ is het grootst onder CEO’s van grote bedrijven (51%).
Tegelijkertijd zegt bijna de helft van alle CEO’s te investeren in AI, met de ambitie om marktleider te zijn op ten minste één toepassingsgebied. Onder de CEO’s van grote bedrijven is dit bijna twee derde (64%).
4: Hoe maken CEO’s hun personeelsbestand toekomstbestendig?
Het aantrekken, managen en behouden van talent wordt gezien als een belangrijke prioriteit voor CEO’s, ongeacht waar ze zich bevinden. CEO’s zijn bereid hierin aanzienlijk te investeren.
De twee belangrijkste personeelsprioriteiten zijn het afbreken van bedrijfsstructuren om een meer samenhangende organisatie te creëren (genoemd door 59% van de CEO’s) en het versterken van leiders en managers om de besluitvorming te decentraliseren (genoemd door 53%).
De derde prioriteit is het bevorderen van een cultuur die bijdraagt aan toekomstig succes, met elementen zoals zingeving en een gevoel van verbondenheid. Ook omscholing en bijscholing van personeel krijgen een relatief hoge score, gezien de snel veranderende vaardigheden die werknemers in de toekomst nodig zullen hebben om succesvol te zijn.
88% van de ondervraagde CEO’s vindt het belangrijk om trainingen te bieden, zowel als het gaat om zogeheten ‘hard skills’ (denk aan processen en AI) als om soft skills (bijvoorbeeld analytisch denken en zelfbewustzijn).
5: Hoe willen CEO’s de betrokkenheid vergroten?
Naast dat CEO’s hun personeelsbeleid moderniseren om aan de eisen van technologische veranderingen te voldoen, zoeken ze ook naar manieren om hun medewerkers betrokken te houden in een tijd van grote sociale verdeeldheid. Veel CEO’s hebben hiervoor richtlijnen opgesteld en stimuleren open gesprekken zodat iedereen zich gehoord voelt.
Steeds meer bedrijven hanteren beleid om de betrokkenheid van medewerkers te versterken, vooral als het gaat om steun aan werknemers die door een crisis zijn getroffen. Zo zegt 52% van de CEO’s goed ontwikkelde en geteste benaderingen te hebben om medewerkers in dergelijke situaties te ondersteunen.
40% laat weten kaders te hebben voor het beschermen van een samenhangende bedrijfscultuur en het vermijden van polarisatie. En 33% geeft aan dat hun bedrijf beleid heeft ontwikkeld om de manier van zakendoen (de ‘commerciële voetafdruk’) beter in lijn te brengen met de ethische en sociale waarden van het bedrijf.