Aimforthemoon-partners zetten hun duurzame missie voort bij nlmtd

20 november 2024 Consultancy.nl

Met Aimforthemoon hielpen ze jarenlang ondernemers en corporates bij het lanceren van innovatieve businessmodellen. Aan dat hoofdstuk is nu een einde gekomen, maar hun missie zetten Leonard Bukenya en Jos Werner onverminderd voort bij nlmtd. We blikken met ze terug op hun mooiste successen bij Aimforthemoon én vooruit op hun ambities met nlmtd.

Elke ondernemer weet het maar al te goed: een innovatief idee is mooi, maar om daar ook daadwerkelijk een succesvol businessmodel van te maken is véél meer nodig. Het in 2013 opgerichte Aimforthemoon hielp ruim een decennium lang bij het vertalen van grootste ambities in concrete producten en diensten.

“Denk aan het versnellen van innovaties en het bouwen, testen en opschalen van nieuwe businessmodellen”, schetst Jos Werner, “onder meer via het bieden van innovatiecoaching, het opstellen en implementeren van strategieën en het faciliteren van workshops.”

“Het combineren van corporate schaalbaarheid met ondernemende executie, om de manier te veranderen waarop we de ondernemingen van morgen bouwen – dat is de missie waar we op ons richtten”, vult Leonard Bukenya aan.

Voorop in duurzame transities

Zo stond Aimforthemoon aan de wieg van meer dan vijftig ‘moonshots’. Bij velen daarvan waren Werner en Bukenya persoonlijk betrokken. Ze sloten zich kort na elkaar aan bij de Amsterdamse corporate innovation studio, eind 2015 en begin 2016.

“Acht jaar zit voor ons en ons team boordevol waardevolle herinneringen”, blikt Bukenya terug. “Het meest trots zijn we op de projecten waarin we hebben bijgedragen aan verschillende belangrijke transities, en waarmee nog altijd positieve impact wordt gemaakt.”

Zoals bijvoorbeeld door Seenons, een techplatform dat alle spelers in de afvalketen met elkaar verbindt. “Daardoor werkt de keten efficiënter, is er minder uitstoot en worden vooral stappen gezet naar een wereld zonder afval”, legt Bukenya uit. “Met Aimforthemoon hebben we Seenons begeleid van idee tot MVP en samenwerkingen opgebouwd met partners als Renewi, Rabobank en de KNVB.”

“We zijn trots op onze nalatenschap.”

“Daarnaast hebben we voor PON een nieuw model voor laadpalen ontwikkeld”, voegt Werner toe. “Zo ontstond Revolt, dat laadpalen en energieoplossingen aanbiedt in abonnementsvorm. Hiermee zetten ze in op het versnellen van de energietransitie.”

Ook droeg Aimforthemoon bij aan de voedseltransitie. Werner: “Met agri-en foodbedrijf Klasmann-Deilmann hebben we Log & Solve opgezet, een service waarmee tuinders met behulp van internet of things in één keer inzicht krijgen in alles wat ze in hun kas verbouwen. Zo kunnen ze efficiënter gewassen telen, wat weer leidt tot minder gebruik van substraat, minder uitstoot en een betere oogst.”

Groter dan onszelf

Het is slechts een kleine greep uit de vele projecten. Zo zijn er ook nog onder meer Hema’s accelerator voor een nieuwe generatie sociale ondernemers, Wolters Kluwers AI-assistent voor legal professionals (“Daarmee liepen we in 2020 voor op de golf van ChatGPT”, aldus Bukenya) en innovatieprojecten bij het UWV en Politie Amsterdam.

Afgelopen zomer viel helaas het doek voor Aimforthemoon. Maar de impact die het in zijn elfjarige bestaan maakte leeft voort.

“We hadden altijd als doelstelling dat de projecten waaraan we werkten veel groter moesten worden dan onszelf”, geeft Werner aan. “Zelf bestaan we niet meer, maar we zijn trots op onze nalatenschap – met deze bedrijven die elke dag nog bijdragen aan een betere wereld.”

Impact blijven maken

En ook Werner en Bukenya blijven na Aimforthemoon onverminderd werken aan diezelfde missie. Zo’n drie maanden geleden sloten ze zich als Director aan bij nlmtd, een adviesbureau dat organisaties helpt op het gebied van duurzaamheid, digitalisering, de energietransitie en de voedseltransitie.

Niet zo gek dan ook, dat de twee voormalige partners van Aimforthemoon juist hier uitkwamen. “Bij nlmtd hebben we een partner gevonden die dezelfde ambitie deelt om impact te maken in transities, terwijl we complementair zijn in vaardigheden en ervaring”, legt Werner uit.

“Ze waren één van de pioniers op het gebied van corporate venturing.”

Bovendien is nlmtd zélf een voorbeeld van het motto dat ten grondslag lag aan Aimforthemoon: ‘challenging the way tomorrows ventures are built’. “Zowel qua profiel als model daagt nlmtd de traditionele grote consultancybedrijven uit”, vertelt Bukenya. “We zijn ervan overtuigd dat we samen nog veel meer impact kunnen maken.”

Lees verder: Toekomstbestendig: nlmtd werkt met een innovatief consultingmodel aan een duurzame economie.

Grote schare fans

Die overtuiging wordt volledig gedeeld door Pieter Paul van Oerle, een van de oprichters van nlmtd. “Ik ben al jaren fan van Aimforthemoon”, laat hij weten.

“Ze waren één van de pioniers op het gebied van corporate venturing en het ontwikkelen van nieuwe diensten en producten, nog voordat het breed bekend werd”, licht hij toe. “Ze hebben een grote schare fans, zowel bij voormalige teamleden als opdrachtgevers en partners. Die community is een prachtig fundament om samen op verder te bouwen.”

Ook ziet Van Oerle dat venture building steeds meer wordt gezien als onderdeel van een transitie naar bijvoorbeeld net-zerodienstverlening of productontwikkeling. “De ervaringen van het Aimforthemoon-team kunnen echt een boost geven aan onze dienstverlening.”

Acht jaar aan lessen

Daarmee doelt hij niet alleen op Bukenya en Werner, want in hun kielzog hebben zich ook al enkele andere teamleden van Aimforthemoon aangesloten bij nlmtd.

Daarnaast brengen de twee uiteraard ook vele lessen mee uit de afgelopen acht jaar. “We hebben geleerd dat losse innovaties vaak niet genoeg zijn om grote ambities te realiseren”, noemt Bukenya een belangrijke. “Om meer dan incrementele impact te maken, moeten we meerdere stappen zetten.”

“We voelen dat we verdergaan waar we gebleven waren.”

“Ook zijn we gaan inzien dat naast het bouwen van nieuwe bedrijven en businessmodellen, vaak ook andere factoren essentieel zijn”, vervolgt hij. “Zoals het orkestreren van samenwerkingen binnen een hele keten, domeinkennis over een transitie en zelfs het ontwikkelen van nieuwe leiderschapsvaardigheden.”

Doorgaan

Inmiddels enkele maanden aan boord, zijn de twee al aardig geland binnen nlmtd. “Het gevoel was meteen goed”, geeft Bukenya aan.

“Naast de inhoudelijke klik voelde ik ook een sterke culturele klik”, legt hij uit. “Bij Aimforthemoon was ondernemerschap een van onze waarden en ook bij nlmtd zit ondernemerschap geïntegreerd in het model, waardoor we voelen dat we verdergaan waar we gebleven waren.”

Dat betekent niet dat ze doorgingen alsof er niets was gebeurd. “De eerste weken waren nog wel wat onwennig voor ons”, erkent Werner. “Het afsluiten van Aimforthemoon liet ons niet onberoerd.”

“We waren dan ook blij dat we in de zomer de tijd konden nemen om nlmtd en het team beter te leren kennen”, geeft hij aan. “Dit gaf ons de ruimte om niet alleen samen de markt op te gaan, maar ook te werken aan hoe we dit moment kunnen benutten om onze focus op transities verder te versterken.”

Sterke erfenis

Van Oerle ziet dat Werner en Bukenya nlmtd nu al versterken. “Er loopt al van alles. Veel Aimforthemoon-alumni werken nu bij mooie bedrijven en nemen alweer contact op met Leonard of Jos om samenwerkingen te verkennen. En ook de eerste klanten van Aimforthemoon hebben zich al gemeld, die we nu vanuit de verbinding tussen Aim en nlmtd een bredere dienstverlening kunnen aanbieden.”

“Dat is leuk om te zien”, reageert Bukenya. “Een mooie bevestiging van de erfenis die we hebben opgebouwd met Aimforthemoon.”

“Bovendien zitten er al klanten bij in de hoek van de energietransitie, de voedseltransitie en het maatschappelijk domein”, voegt Werner toe. “Allemaal gebieden waar nlmtd op inzet én waarmee we onze missie om samen met organisaties duurzame impact te maken kunnen voortzetten.”

More on: nlmtd
Netherlands
Company profile
nlmtd is a Netherlands partner of Consultancy.org