Bedrijfsleven geeft innovatie hoogste prioriteit in 20 jaar
Het wereldwijde bedrijfsleven geeft innovatie de hoogste prioriteit in maar liefst 20 jaar. Dat blijkt uit onderzoek van Boston Consulting Group (BCG).
Sinds 2005 voert BCG jaarlijks een uitgebreide innovatiestudie uit. Voor de nieuwste editie ondervroeg het adviesbureau ruim duizend senior executives over zaken als het belang van innovatie voor hun businessmodel en investeringsagenda.
Maar liefst 83% van de bedrijven ziet innovatie als een top drie-prioriteit: dat is het hoogste percentage ooit gemeten – vorig jaar ging het bijvoorbeeld om 79% en in 2019 noteerden de onderzoekers 82%.
“Bedrijven hebben op papier nog nooit zoveel prioriteit gegeven aan innovatie”, zegt Justin Manly, Global Leader Growth & Innovation bij BCG. “Maar tegelijkertijd zijn organisaties nog nooit zo onvoorbereid geweest om hun innovatie-aspiraties waar te maken.”
Innovatiegereedheid
De zogeheten innovatiegereedheid (‘innovation readiness’) verwijst naar de mate waarin een organisatie klaar is om innovaties te implementeren en succesvol uit te voeren. Uit het onderzoek van BCG blijkt dat slechts 3% van onderzochte bedrijven innovatiegereed is.
“Op één regio na, zien we we dat de innovatiegereedheid van bedrijven over de hele wereld is gedaald”, aldus de onderzoekers. “In China is de innovatiegereedheid stabiel gebleven. Het loopt ook voorop wat betreft het stellen van prioriteiten: 92% van de Chinese bedrijven beschouwt innovatie als een top drie-prioriteit.”
De daling komt overigens niet uit de lucht vallen. In zowel 2021 als 2022 was 20% van onderzochte bedrijven innovatiegereed, afgelopen jaar ging het om slechts 9%.
Manly noemt deze ontwikkeling verontrustend. “We zie dat veel organisaties innovaties doorvoeren zonder een duidelijke strategie met de juiste focus. Om weer op het goede spoor te komen, is het versterken van de link tussen de innovatiestrategie en de bedrijfsstrategie het meest cruciale beginpunt.”
Uitdagingen
Niet voor niets is in het rapport van BCG te lezen dat het ontwikkelen van een heldere, gerichte innovatiestrategie de belangrijkste uitdaging is voor de meerderheid van de bedrijven (52%).
Enkele andere uitdagingen waar bedrijven op het gebied van innovatie mee te maken hebben zijn stijgende kapitaalkosten (47%), het aantrekken en behouden van personeel (44%) en een risicomijdende bedrijfscultuur (38%).
Generatieve AI
Nog maar weinig bedrijven maken bij het innoveren gebruik van generatieve AI. Slechts 8% van de onderzochte organisaties zet de technologie momenteel al op grote schaal in tijdens het innoveren.
Michael Ringel, Global Leader Innovation Analytics en Research & Product Development bij BCG, vindt het een gemiste kans. “Generatieve AI kan de efficiëntie verhogen, waar de innovatieafdeling flink van kan profiteren. Maar zonder een goede strategie zal zelfs de meest efficiënte innovatieafdeling waarschijnlijk ondermaats presteren.”