Medewerkers onvoldoende voorbereid op gevolgen van IT-black-out
Veel medewerkers weten niet wat ze moeten doen in het geval van een black-out binnen hun bedrijf. Hierdoor kan de impact van een verstoring veel groter worden dan eigenlijk nodig is, waarschuwt Strict in een nieuw rapport.
Een black-out is een term die vooral bekend is in de energiewereld: het betekent dat de stroom uitvalt. In Nederland gebeurt dit bijna nooit, maar in landen zoals Libanon, Venezuela en Zuid-Afrika is het een vrijwel dagelijks fenomeen.
De term ‘black-out’ wordt inmiddels ook steeds vaker in de IT-wereld toegepast om situaties te beschrijven waarin IT-systemen uitvallen. Een IT-black-out betekent dat digitale infrastructuur en IT-applicaties niet meer functioneren, wat kan leiden tot ernstige verstoringen van cruciale bedrijfsprocessen. Daarbij gaat het vaak om langdurige uitval, waarbij systemen niet snel hersteld kunnen worden.
Een recent voorbeeld hiervan is de uitval van belangrijke overheidssystemen afgelopen augustus. Dit zorgde ervoor dat Eindhoven Airport een dag stillag, klanten niet konden pinnen bij supermarkten en allerlei andere verstoringen ontstonden die zowel bedrijven als burgers troffen.
“Het is ronduit schokkend om te moeten constateren dat een kwart van de managers bluft dat alles in orde is.”
Kor Gerritsma, Strategie Consultant bij Strict, wijst erop dat de dreiging van een IT black-out in de huidige, digitaal verweven wereld reëel is. “Je zou verwachten dat organisaties maatregelen nemen om een black-out te voorkomen en voorbereid zijn op de gevolgen. Ons onderzoek toont echter aan dat er zowel op het gebied van technologische infrastructuur als op het menselijke vlak nog stappen te zetten zijn.”
Zo nog niet de helft van de managers (47%) ervan overtuigd dat medewerkers bekend zijn met protocollen in een noodsituatie. Bij bijna een derde (30%) van de organisaties ontbreekt het aan duidelijke communicatie over wie verantwoordelijk is bij noodgevallen. Verder blijkt dat maar liefst 45% van de ondervraagde organisaties verzuimt regelmatig trainingen te verzorgen om medewerkers op de hoogte te houden over procedures in geval van nood.
Voor het onderzoek ondervroeg Strict ongeveer driehonderd strategische en tactische managers die invloed hebben op IT-beslissingen binnen bedrijven met honderd medewerkers of meer.
Lees ook: Veel managers maken zich zorgen over black-out van IT.
“Organisaties kunnen beter voorbereid zijn op een black-out door medewerkers meer gestructureerd te voorzien van informatie”, aldus Gerritsma. “Het is ronduit schokkend om te moeten constateren dat een kwart van de managers bluft dat alles in orde is om een IT-catastrofe te voorkomen, alleen maar om geen argwaan te wekken onder medewerkers. Deze kop-in-het-zandmentaliteit kan desastreuze gevolgen hebben.”
“Organisaties doen er goed aan om hun informatievoorziening tegen het licht te houden, rekening houdend met het feit dat de kans op een black-out niet ondenkbeeldig is. Afwachten is geen optie”, rondt Gerritsma af.