Bezorgdheid over klimaat toegenomen onder meerderheid consumenten
Wereldwijd maakt 61% van de consumenten zich meer zorgen over het klimaat dan twee jaar geleden, zo blijkt uit onderzoek van Bain & Company. 31% maakt zich ongeveer evenveel zorgen en bij 8% zijn de zorgen afgenomen.
Voor zijn studie ondervroeg Bain & Company bijna 19.000 consumenten uit verschillende landen – waaronder de Verenigde Staten (VS), Duitsland, het Verenigd Koninkrijk (VK), Brazilië, Indonesië, Frankrijk en Nederland.
In ons land maakt maar 50% van de consumenten zich meer zorgen over klimaatverandering dan twee jaar terug. Dat is het laagste percentage van alle onderzochte landen. De VS (51%), Duitsland (51%) en het VK (52%) scoren trouwens niet veel hoger.
In Brazilië zijn de zorgen heel wat meer toegenomen (78%). Daar bestaan allerlei verklaringen voor. Zo zien veel Brazilianen van dichtbij hoe het Amazonewoud – vaak bestempeld als de longen van de aarde – steeds verder krimpt, wat klimaatverandering allerminst tegengaat.
Een vergelijkbare situatie speelt in Indonesië. Circa 60% van het reusachtige Aziatische land is nog begroeid met bossen. Dat komt neer op bijna 100 miljoen hectare aan tropisch regenwoud, dat net als in Brazilië door ontbossingsactiviteiten wordt bedreigd. Het draagt bij aan de toegenomen zorgen onder bijna driekwart van de Indonesische consumenten (73%).
In Italië zijn de klimaatzorgen steeds groter geworden onder ruim twee derde van de bevolking (70%). Het land is de afgelopen jaren flink getroffen door de gevolgen van klimaatverandering, zoals langdurige hittegolven en enorme overstromingen.
Duurzame levensstijl
Niet voor niets onderstreept de overgrote meerderheid van de Brazilianen (90%), Indonesiërs (90%) en Italianen (84%) het belang van een duurzame levensstijl. Wereldwijd gaat het gemiddeld genomen om 76% van de consumenten.
Opnieuw scoort Nederland onder het mondiale gemiddelde: voor 65% van onze landgenoten is een duurzame levensstijl van groot belang. Daarmee blijven we alleen Japan (nipt) voor, daar gaat het om 64% van de bevolking.
Beweegredenen
De klimaatzorgen van mensen kunnen zich op allerlei manieren vertalingen in hun consumptiegedrag. Enkele mogelijkheden zijn recyclen, het composteren van voedselresten en minder wegwerpproducten kopen. Zo’n twee derde van de consumenten die hierop inzetten doet dat met name om het milieu te sparen.
Zuiniger omgaan met energie draagt uiteraard ook bij aan het beperken van klimaatverandering, maar consumenten zien het vooral als een manier om wat extra geld in hun portemonnee te houden: bijna de helft doet het om kosten te besparen (47%), ruim een derde (34%) omwille van het klimaat.
Ook het kopen van tweedehandskleding (49%) en andere tweedehands producten (48%) blijkt voor bijna de helft van de consumenten in de eerste plaats een manier om geld te besparen.