Devoteam begeleidt implementatie van MuleSoft AnyPoint bij RTL
Met een nieuw IT-systeem kan RTL de manier waarop het advertenties verkoopt aan partners en mediakopers verbeteren. Het systeem werd geïmplanteerd in samenwerking met Devoteam.
RTL Nederland, een dochteronderneming van RTL Group, besloot recent om een grote verkoopstransformatie programma te starten (Het ‘Sales Transformation’ programma) om de effectiviteit van de reclameverkoop en daarmee de samenwerking met partners en mediakopers te verbeteren. Dit transformatieprogramma was gericht op het vervangen van de belangrijkste verkooptools van RTL, die werden gebruikt voor het verkopen van advertentieruimte op meer dan 40 tv-zenders.
Bij RTL was het duidelijk dat er een nieuw, modern systeem nodig was, dat kan omgaan met veranderende behoeften en grote hoeveelheden gegevens die tussen verschillende systemen en partners moesten worden uitgewisseld. Dit vereiste een nieuwe reeks integratiemogelijkheden en een nieuwe integratieaanpak.
Future-proof connectiviteit
Na een uitgebreide selectietraject koos RTL voor MuleSoft AnyPoint, een van de populairste integratieplatforms op de markt. Devoteam, een MuleSoft partner in Nederland, werd gevraagd om RTL te begeleiden bij de implementatie van het nieuwe integratieplatform en om te zorgen voor het creëren van een naadloos geïntegreerd ecosysteem dat zowel nieuwe als bestaande applicaties omvat.
Devoteam kreeg de opdracht om zich te richten op de implementatie van het MuleSoft-platform. De ontwikkelingsrichtlijnen voor het MuleSoft-project bevatten onder meer naamgevingsconventies, structurering van de interfaces en implementatie, flow orchestration, gebruik van gemeenschappelijke modules (CSL) en nog veel meer. De richtlijnen hebben de volledige ontwikkelingslevenscyclus beschreven, te beginnen met het opstellen van interfacespecificaties en de basis van het project.
Daarna werden de interfaces geïmplementeerd en in detail getest, en later ingezet op speciale MuleSoft-testomgevingen om verder te testen totdat de applicatie klaar was voor gebruik in productie. Dit betekende ook een adviserende rol in de architecturale beslissingen en een actieve rol in de ontwerpfase, samen met de interne Enterprise- en Integratie Architecten van RTL.
Het project werd uitgevoerd volgens een Agile DevOps-aanpak, samen met businessanalisten van RTL, product owners en consultants van Devoteam. Al deze verschillende specialisten werkten samen om nieuwe functies incrementeel in productie te nemen. Er werden mijlpalen vastgesteld en in productie gebracht zonder verstoring van de bedrijfscontinuïteit.
Om “big-bang releases” te voorkomen werd een beveiligingsaanpak geïmplementeerd door nieuwe implementaties parallel aan bestaande systemen in productie te laten draaien. Met deze aanpak kon het gedrag van de nieuwe implementatie eerst worden gecontroleerd, om een soepele overgang te garanderen en zo de risico’s te minimaliseren.
Meer flexibiliteit en betere performance
Met de nieuwe manier van werken heeft RTL zijn aanpak getransformeerd van direct handmatige integraties en bestandsoverdrachten naar een beheerde, gestructureerde, gecentraliseerde en geautomatiseerde integratieaanpak met CI/CD pipelines.
Azure DevOps wordt gebruikt om CI/CD build- en release pipelines te implementeren. Voor zowel CloudHub als Runtime Fabric implementaties zijn CI/CD build- en release pipeline templates gemaakt. Ontwikkelaars zijn nu in staat om in slechts enkele minuten gestandaardiseerde CI/CD pipelines op te zetten voor een nieuw MuleSoft component.
Dankzij gestandaardiseerde API’s ervaart RTL’s meer flexibiliteit om haar diensten aan steeds meer interne en externe partijen aan te bieden. Problemen worden opgespoord zodra, of zelfs voordat ze zich voordoen, in plaats van ergens later wanneer deze incidenten een bedreiging vormen voor de operationele continuïteit.
Het Sales Transformation programma, en het nieuwe MuleSoft integratieplatform en -aanpak, bieden RTL de middelen om groei te ondersteunen, sneller te handelen en beter in te spelen op veranderingen.
Reactie van Devoteam
Chris Hau, Director S-Platform & Integration bij Devoteam, zegt over de samenwerking: “We kijken met trots terug op de samenwerking met RTL en hun ambitieuze plannen voor het verkooptransformatieprogramma. Door de implementatie van het MuleSoft AnyPoint-systeem, beschikt RTL nu over een geïntegreerd systeem dat zowel nieuwe als bestaande toepassingen omvat. Dit draagt bij aan de flexibiliteit en weerbaarheid van de organisatie.”
“De prettige samenwerking met de experts van RTL en onze agile DevOps-aanpak hebben bijgedragen aan het succes van dit project. Zo hebben we RTL's integratieaanpak kunnen transformeren van handmatig naar beheerd, gestructureerd, gecentraliseerd en geautomatiseerd. We zijn blij dat we hebben kunnen bijdragen aan RTL's reis naar geoptimaliseerde reclameverkoop en verbeterde samenwerking met partners en mediakopers.”