Kim van Haver (Ensur): ‘Samen een authentiek en geloofwaardig merk opgebouwd’
Sinds april 2022 vervult Kim van Haver bij Ensur Nederland de rol van Marketing Manager. Vanuit die leidende rol is ze verantwoordelijk voor de groei en professionalisering van de marketingfunctie en -prestaties van het verzekerings- en pensioenadvieskantoor. We spraken met Van Haver over de geslaagde groeireis die de marketingafdeling van Ensur Nederland de afgelopen tweeënhalf jaar heeft afgelegd.
Toen Van Haver bij Ensur begon, was het bedrijf nog een kleine startup met vijf medewerkers. Inmiddels, ruim tweeënhalf jaar later, is het advieskantoor uitgegroeid tot een scale-up met rond de 35 medewerkers. Zo’n snelle groei biedt kansen, maar is niet altijd makkelijk.
“De transformatie van startup naar scale-up brengt uitdagingen met zich mee, vooral ook op het gebied van marketing”, trapt Van Haver af. “We hebben marketing de afgelopen jaren geprofessionaliseerd en gestructureerd.”
Als Marketing Manager heeft Van Haver sinds haar start een breed scala aan verantwoordelijkheden. Naast haar adviserende rol aan het managementteam is ze verantwoordelijk voor het maken en bewaken van de marketingstrategie van Ensur en het bijbehorende budget.
Daarbij stuurt ze ook externe bureaus aan en geeft ze leiding aan het interne MarCom-team van Ensur. “Onze consultants werken niet alleen voor klanten, maar ook in interne teams. Met ons MarCom-team hebben we een wekelijkse check-in en werken we met een PI-planning. Op die manier stellen we prioriteiten, plannen we wat komen gaat en bewaken we de deadlines”, geeft Van Haver een klein inkijkje.
Demand generation
Voordat ze bij Ensur aan de slag ging, was Van Haver actief in de e-commercesector, waar ze haar eigen bedrijf had in de B2C-markt. Vanuit die jarenlange ondernemende rol nam ze tweeënhalf jaar terug ruime marketingervaring mee naar Ensur. Wel betekende haar overstap naar de zakelijke dienstverlening een grote verandering.
“De zakelijke dienstverlening heeft langere en complexere beslistrajecten en vraagt om een andere marketingstrategie. Leadgeneratie is in onze branche, en binnen B2B in het algemeen, vaak dan ook geen doel op zich, wat in B2C meestal wel zo is”, schetst Van Haver een belangrijk verschil in aanpak tussen de twee markten.
Bij Ensur, van oorsprong een business consultancy voor pensioenbedrijven en verzekeraars, en tegenwoordig een bredere IT-transformatiepartner voor de financiële sector, was dan ook een andere aanpak nodig.
“Wij zetten in op ‘demand generation’; dus vraag genereren, de doelgroep overtuigen door diepgaande kennisdeling en daarbij het vertrouwen creëren om met ons samen te werken. Dat is een heel ander traject dan adverteren om consumenten te overtuigen jouw merk te kopen.”
Zichtbaarheid vergroten
Het genereren van vraag vanuit de doelgroep (Ensur werkt onder meer voor grote verzekeraars, pensioenorganisaties en andere financiële instellingen) kan natuurlijk alleen als Ensur goed zichtbaar is in de markt. En dat is precies waar Van Haver en het MarCom-team de afgelopen jaren hard aan hebben gewerkt.
En met succes. “Van enkel posts op LinkedIn en een website die onvoldoende vindbaar was, meten we nu alles door en zijn we op meerdere manieren zichtbaar”, deelt Van Haver enthousiast.
“Branding is voor ons heel belangrijk en dit begint al bij recruitment.”
Ze onderstreept nogmaals hoe ze bij Ensur marketing niet zien als een simpele leadgenerator: “Het is geen kwestie van adverteren of gated content op je website plaatsen en dan hopen dat hier leads uitkomen.”
“In mijn optiek moet je kijken naar de langere termijn en daarop je strategie baseren. Oftewel, je wilt een merk neerzetten met een eigen identiteit en een heldere positionering die door het team gedragen wordt.”
Niet verrassend wordt binnen Ensur dan ook in het bijzonder aandacht besteed aan elementen als merkontwikkeling en positionering. Maar ook een goede wisselwerking tussen de marketing- en business development-functies is volgens Van Haver cruciaal.
“Om potentiële klanten op de juiste manier te bereiken met de juiste content, maar ook om de klantretentie te verhogen”, legt ze uit. “Samen streef je de bedrijfsdoelstellingen na, bijvoorbeeld een x aantal nieuwe klanten in het komende jaar.”
Bij Ensur hebben ze daarom, naast het MarCom team, ook een apart Business Development-team. En beide werken nauw samen, vult Van Haver aan: “Marketing versterkt organisatiebreed en zorgt ervoor dat alle uitingen in lijn zijn met de (strategische) doelstellingen.”
‘Onze consultants zijn onze ambassadeurs’
In de consultancy is niet alleen de branding van een bureau belangrijk, maar vooral ook die van de experts en consultants zelf. Gevraagd of dat ook voor Ensur geldt, antwoordt Van Haver bevestigend: “Klopt, branding is voor ons heel belangrijk en dit begint al bij recruitment.”
“Wij werven op een specifiek profiel: het Ensur-DNA”, licht ze toe: “Kenmerken als ondernemerschap, energie en teamspirit zijn daarbij belangrijke pijlers. Onze consultants zijn tenslotte de ambassadeurs van het merk Ensur.”
Zo helpt het MarCom-team de consultants van het bureau onder meer door “te helpen met artikelen schrijven, door sanity checks te doen op presentaties en door materialen, formats en richtlijnen te verzorgen waarmee gewerkt kan worden”.
“Ik ben vooral heel trots op wat we als team hebben neergezet. We zijn inmiddels een bekende naam in de markt.”
“Als we een artikel over een consultant plaatsen, nemen we een interview af en maken er een mooi stuk van. Iedereen bij Ensur is erg betrokken en voelt zich ‘Ensuree’, dus aan ideeën en input geen gebrek”, geeft Van Haver een voorbeeld.
Door de consultants te ondersteunen in hun persoonlijke branding, zorgt Ensur ervoor dat hun expertise en professionaliteit zichtbaar en herkenbaar zijn in de markt, wat bijdraagt aan de algehele reputatie van het bedrijf.
Bekende naam
Samen met het MarCom-team blikt Van Haver tevreden terug op de geleverde marketinginspanningen van de afgelopen jaren en de resultaten die deze hebben opgeleverd: “Terugkijkend op de afgelopen periode ben ik vooral heel trots op wat we als team hebben neergezet. We zijn inmiddels een bekende naam in de markt.”
“We hebben een solide marketingstrategie en bouwen gezamenlijk en gefundeerd verder aan het merk Ensur”, vervolgt Van Haver. “Ik ben het meest trots op het feit dat we dit hebben bereikt zonder team van marketeers maar met onze eigen consultants! We hebben samen een authentiek en geloofwaardig merk opgebouwd.”
Iedereen in zijn kracht
Waar het een teamprestatie betreft, heeft Van Haver vanuit haar leidende rol natuurlijk een belangrijke rol gespeeld. “Ik probeer iedereen te laten doen wat hij of zij leuk vindt, maar ook om iedereen vanuit zijn kracht te laten werken”, zegt ze over haar leiderschapsstijl. “De één ligt analyseren beter, de ander kan goed schrijven.”
Kortom, haar aanpak richt zich met name op het benutten van de individuele sterke punten van alle teamleden. “Dit verhoogt niet alleen de productiviteit, maar vooral ook de tevredenheid van medewerkers”, stelt Van Haver.
Samenvattend kijkt ze terug op een tot nu toe geslaagde marketingtransformatie, waarin een combinatie van leiderschap, interne expertise, een sterke focus op merkontwikkeling en nauwe samenwerking tussen verschillende teams en mensen hebben geleid tot een sterkere en duidelijkere merkpositionering van Ensur.
“Ik ben ontzettend dankbaar voor het harde werk en de toewijding van ons hele team”, laat Van Haver tot slot weten. “En we hebben nog meer dan genoeg plannen om met elkaar de sterke positionering van Ensur verder uit te bouwen.”