Kitty Faas (You Improve) over haar passie voor procesverbetering
Na 20 jaar bij Bosch in verschillende verbeterfuncties, maakte Kitty Faas in maart vorig jaar de overstap naar You Improve. Ze vertelt over haar tijd binnen de verbeterwereld, en waar ze zich mee bezig houdt binnen You Improve.
Wat heb je zoal gedaan bij Bosch?
Ik heb verschillende rollen vervuld in het verbeterproces. Samen met operators op de werkvloer keek ik hoe we de werkplek konden verbeteren en zocht ik naar manieren om het productieproces efficiënter en ergonomischer te maken. Ook werd gekeken hoe we de aansturing van het productieproces konden versnellen of vereenvoudigen.
Hierdoor heb ik veel ervaring opgedaan. Ik heb geleerd hoe je verbeteringen kunt implementeren, waar je op moet letten en hoe je oplossingen op een duurzame manier in een bedrijf kunt integreren. Ik kreeg zoveel energie van het verbeterproces dat ik besloot hier meer mee te gaan doen.
Samen met de mensen die het uiteindelijk moeten gaan doen het voor elkaar krijgen, dat vind ik heel mooi. Mensen doen dingen niet anders omdat ze eigenwijs of koppig zijn, maar vaak omdat er geen standaarden zijn. Dan gaan ze zelf iets bedenken wat volgens hen het slimste is.
Waarom heb je gekozen voor You Improve?
Het leuke bij You Improve is dat je kunt terugvallen op veel collega's met ervaring. Hier heb ik directe collega's waarmee ik samenwerk en aan wie ik feedback kan vragen over hoe het beter kan of hoe ik iets aan moet pakken. Bovendien krijg je bij You Improve veel ruimte voor je eigen ontwikkeling.
Wat doe je bij You Improve?
Ik help onze klanten, zoals productiebedrijven en assemblagebedrijven, bij het continue verbeterproces. Enerzijds op de borgkant, om te kijken wat ze aan het doen zijn, of ze ‘in control’ zijn en als ze dat niet zijn, wat er dan aan de hand is en hoe ze weer terug kunnen komen in het ‘groene gebied’. Meestal gaat het dan om output en volume, omdat daar heel vaak de sleutel ligt om beter, goedkoper en sneller te produceren.
We kijken dan naar hoeveel ze moeten maken, hoeveel ze nu produceren en als dat minder is dan verwacht, waar dit dan aan ligt. Dat is vaak wel een gepuzzel. Ook al hebben we bij You Improve inmiddels veel standaarden ontwikkeld en ervaring opgedaan, je moet het telkens weer specifiek weten te maken voor de klant. Die puzzel vind ik erg leuk om te leggen.
Daarnaast ben ik bezig met specifieke verbeterprojecten om bepaalde problemen duurzaam op te lossen. We hebben daar standaardmethodes voor, zoals SMED of de 15 stappen Kaizen-methode. We gaan dan heel gestructureerd kijken naar het probleem, wat is de doelstelling, met wie gaan we het doen, hoe zit het proces in elkaar, hoe zou het proces moeten lopen, wat zijn de oorzaken van het probleem zijn en hoe kunnen we die oorzaken duurzaam wegnemen.
We formeren een projectteam bij de klant, dat niet alleen bestaat uit mensen die zich bezighouden met de planning of de ontwikkeling, maar ook juist uit mensen die aan de machine staan en de ploegleiders. Dus niet alleen lossen we met het ‘kantoorpersoneel’ het probleem van de productie op, maar we betrekken juist iedereen die ermee te maken heeft.
Hoe ondersteunt You Improve bij je persoonlijke en professionele ontwikkeling?
Elke maand hebben we één keer een ‘We Improve’ dag, waarop we samen kijken hoe we onze organisatie kunnen verbeteren. Dat gaat niet alleen over hoe we ons werk beter kunnen doen. Het kan ook gaan over iets waar we blij van worden als organisatie, bijvoorbeeld hoe we met onze kennis en ervaring andere organisaties kunnen helpen en duurzaam kunnen verbeteren.
Ook krijgen we de ruimte om mee te denken en bij te dragen aan de ontwikkeling van standaarden en werkvormen. We krijgen ook tijd om onszelf te ontwikkelen. Op die dagen plannen we bewust geen afspraken in met klanten, zodat we de tijd kunnen gebruiken om ons te verdiepen in methodes en werkvormen of bijvoorbeeld in de vorm van coaching.
Hoe zou je You Improve aanbevelen bij jouw vakgenoten?
Het is gewoon heel leuk om bij veel verschillende klanten in de keuken te mogen kijken en organisaties te helpen in het verbeterproces. Als je heel lang bij een bedrijf werkt, weet je hoe je de paden moet bewandelen, wie je moet aanspreken en op welke manier. Maar als je bij een nieuw bedrijf binnenkomt, moet je toch weer kijken: Hoe loopt het hier? Hoe gaan de mensen met elkaar om? Hoe moet ik de personen waar ik mee te maken heb benaderen?
Bij sommige bedrijven moet je eerst een afspraak maken om iemand te spreken en bij andere kun je gewoon binnenlopen. Het is telkens een uitdaging en geen enkele dag is hetzelfde. Ik heb bijna iedere dag het gevoel dat ik een bedrijf weer een stapje verder heb geholpen en een beetje beter hebt gemaakt als ik naar huis rijd.