Marktlink: ‘We zijn dé overnamespecialist in het noorden’

10 juli 2024 Consultancy.nl 5 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Marktlink zorgt als onafhankelijk advieskantoor voor de begeleiding van mkb-ondernemers bij onder meer fusies, overnames en bedrijfswaarderingen. Het bureau is sinds eind 2018 actief in het noorden. 

Vanuit het kantoor in Drachten is Koen Rutten als partner en vestigingsmanager verantwoordelijk voor de dienstverlening en groei in de noordelijke provincies.

Rutten wist al snel Okkie den Boon, Ralph Meijer en Karel Kramer aan boord te halen. Samen bouwden ze verder. Met succes, want recent verhuisde het veertienkoppige team naar een groter pand in Leek. De vier collega’s zoomen in op hun dienstverlening, meerwaarde en enkele afgeronde deals.

Marktlink bouwt uit in Noord-Nederland met groter kantoor in Leek

Het team van Marktlink in Leek

In 2010 begon Rutten aan zijn avontuur binnen Marktlink. Toen nog woonachtig in het zuiden van het land, was hij medeverantwoordelijk voor het opzetten van een vestiging in Amsterdam. “We hadden destijds een man of twintig in dienst”, begint Rutten, “dat zijn er nu driehonderd, in binnen- en buitenland.”

“Mijn vrouw komt uit Drachten en toen we kinderen kregen én zich de kans voordeed om een vestiging te starten in haar geboortedorp, zijn we overstag gegaan. Okkie kwam vrijwel direct de gelederen versterken en een half jaar later kwamen ook Ralph en Karel bij ons team werken.”

In Friesland is de overname van familiebedrijf Ecostyle door Vendis Capital een van de eerste grote deals die Marktlink met succes weet te completeren, waarmee het startschot werd gegeven voor vele overnames, zowel aan de verkoopkant als aan de aankoopkant.

Samensmelting van expertises

De heren namen vrijwel allemaal hun eigen expertise en ervaring mee naar Marktlink. Alleen Den Boon komt in 2018 rechtstreeks vanuit de studiebanken van Rijksuniversiteit Groningen.

Meijer: “Na mijn studie Bedrijfseconomie ben ik in 2003 naar Amsterdam vertrokken om bij General Electric en de Rabobank te gaan werken. Tien jaar geleden ben ik teruggegaan naar mijn noordelijke roots en voordat ik bij Marktlink aan de slag ging, was ik binnen de Rabobank actief als adviseur overnamefinancieringen voor met name overnames waar private equity bij betrokken was. Marktlink kwam ik regelmatig tegen aan de andere kant van de tafel en toen er een kantoor in het noorden opende, was de keus dan ook snel gemaakt om mij aan te sluiten.”

Kramer liep bijna tien jaar in de accountancy rond. “Vanuit daar was ik tevens betrokken bij bedrijfsovernames. Het sprak mij echter erg aan om aan de kant van een specialist te werken.”

In hun huidige rol begeleiden ze overnames en fusies, van A tot Z. Vanaf de nieuwe vestiging aan de Zernikelaan 22 in Leek wordt in teamverband aan deals gewerkt. “We werken met relatief grote teams aan een opdracht. Eén van ons is projectleider, maar onderling werken we veel samen. Meestal zijn er minimaal twee consultants bij betrokken, zodat we altijd goed bereikbaar zijn en er genoeg capaciteit is om voor de hoogst mogelijke dealzekerheid te zorgen”, zegt Kramer.

Onderscheidend vermogen

Met zeven kantoren in Nederland en acht in het buitenland (verdeeld over zes landen), is Marktlink een speler van Europees formaat.

Den Boon: “Ons netwerk is internationaal, maar we spreken de taal van de regio. We zorgen voor lokale aanwezigheid en betrokkenheid, maar hebben een compleet aanbod richting ondernemers.”

Daarmee doelt hij onder meer op het bestaan van Marktlink Transaction Services – een dienst die voorziet in de aanscherping van het financieel verkoop-due-diligenceproces van klanten – en de investeringstak Marktlink Capital.

Meijer vult aan: “Daarmee zijn we zowel qua aanbod van diensten als met ons brede netwerk en ervaring onderscheidend. We kennen de markt ontzettend goed en creëren als het ware de vraag naar bedrijven. Onze marktkennis is geborgd in een database, waardoor wij in iedere markt weten wie de kopers zijn en welke bedrijfswaarderingen gangbaar zijn. We testen de markt en willen alle potentiële kopers in binnen- en buitenland aan tafel hebben.”

“In Nederland zijn we de grootste. Datzelfde willen we de komende jaren in Europa bewerkstelligen, zodat de internationale en Nederlandse kopers en verkopers nog beter aan elkaar kunnen koppelen.”

Succesvolle projecten

Het ontlasten, ontzorgen en begeleiden van ondernemers in hun weg naar vrijheid of juist het maken van andere keuzes is aan de orde van de dag voor het team van Marktlink. Ze geven enkele voorbeelden van deals en trajecten in het Noorden.

Den Boon: “Ik was betrokken bij de verkoop van Keuring Service Nederland uit Pesse aan de Sansidor Groep. De eigenaar van Keuring Service Nederland wilde meer rust en niet het gevoel hebben dat hij altijd ‘aan’ stond. Hij genoot niettemin van het technische aspect van zijn rol. Na de overname is hij binnen het bedrijf dan ook in een technische rol verdergegaan. Alle zaken daaromheen zijn opgepakt door de strategische groep erachter. Win-win dus.”

Meijer begeleidde recent Okkinga Communicatie uit Bolsward. “Brandmerck uit Sneek bleek uiteindelijk de meest geschikte partij, wat resulteerde in een prachtige noordelijke fusie.”

Het Groningse Blue-Mountain, een business intelligence-bedrijf met veel potentie, kon rekenen op de nodige interesse. “Het zogeheten kopersveld was internationaal. We voerden meer dan tien gesprekken, waarbij zowel strategische als financiële partijen aan tafel zaten. Het Duitse Aareon heeft Blue-Mountain voor 100% gekocht, waarbij drie van de vier eigenaren verder zijn gegaan binnen het bedrijf ”, zegt Kramer.

Kindje van een ondernemer

Ieder bedrijf is het kindje van een ondernemer. Er spelen vaak de nodige sentimenten bij een fusie of overname. Meijer geeft aan dat het begeleiden van ondernemers bij de aan- en verkoop een prachtig vak is waar ze zich dagelijks met veel plezier en enthousiasme mee bezighouden. “Van de koffie tot de champagne en alle emoties en stappen daar tussenin; wij zijn er voor de ondernemer.”

Kramer vult hem aan. “Wij zorgen dat een ondernemer kan kiezen, omdat we de markt breed benaderen. Daar hebben we alles voor in huis. Iemand kan op gevoel, waardering en voorwaarden de beste partij selecteren.”