AvW2: Trends en ontwikkelingen voor woningcorporaties

15 december 2011 Consultancy.nl

Jos Vervoort, partner bij boutique adviesbureau AvW2, geef zijn visie op de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor woningcorporaties.

De dienst gaat het verschil maken, niet het product
De ICT producten in het algemeen en de geïntegreerde (ERP)producten in het bijzonder groeien steeds meer naar elkaar toe en gaan steeds langer mee. Dat maakt dat de leverancier zich steeds minder kan profileren door het product alleen. Het zijn de diensten rondom implementatie, beheer en optimalisatie die steeds meer waarde toevoegen. De corporatie wordt als klant ook kritischer op deze diensten. Omdat zijzelf steeds vaker bezig is met het managen van de eigen prestatie, wordt ook de lat voor de prestatie van leveranciers steeds hoger gelegd. En terecht, want nog te vaak is het verschil tussen de beloftes in het presales traject en de geleverde pre-statie tijdens implementatie en ingebruikname te groot. Maar het is goed om te zien dat er op dit gebied een professionalisering gaande is waarbij de snelheid waarmee dit gebeurt niet voor iedereen gelijk is. Degene die in de dienstverlening het verschil kan maken gaat een goede toekomst tegemoet.

We kopen niet wéér een nieuw kompas maar leren navigeren
Tot voor kort was het voor de corporatie normaal dat er om de ongeveer 7 jaren een nieuw systeem werd aangeschaft. Er zijn twee ontwikkelingen die deze trend doorbreken. De eerste is hiervoor al beschreven, namelijk het product is minder onderscheidend en de dienstverlening verbetert. De tweede ontwikkeling is het besef bij de corporatie dat niet het systeem, maar zijzelf bepalend zijn voor het succes in de bedrijfsvoering. Optimalisatie van bedrijfsprocessen (o.a. Lean management) en verbetering van (management)informatie vindt steeds vaker plaats, waarbij gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van het bestaande ICT-systeem. Hierdoor gaat ICT steeds vaker een echte ondersteuning bieden bij de verbetering van de bedrijfsvoering.

Dé ICT-KPI wordt de tevreden klant
Naast verbeteringen in de bedrijfsvoering is ICT bij uitstek een middel om de dienstverlening aan de klant te verbeteren. En daar wordt de komende jaren ook volop op ingezet. Er ontstaat bij de klanten meer tevredenheid wanneer bij ieder klantcontact klantvragen direct worden omgezet in een antwoord of een actie van de corporatie. En deze vragen van klanten ontstaan steeds vaker ad hoc. Dat betekent dat de corporatie steeds meer moet inspelen op klanten die met mobiele apparaten en door middel van sociale media contact zoeken. Maar ook de ogen en oren in de wijk, zoals wijkbeheerders of opzichters, zullen steeds

beter uitgerust moeten worden met ICT-middelen om vragen te beantwoorden of acties in gang te zetten. Daarom zal in het dashboard van de ICTmanager een nieuwe meter worden toegevoegd: tevreden klant.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup