AevesBenefit start consultancyteam voor digital & analytics

23 mei 2024 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Inkoopdienstverlener AevesBenefit heeft een nieuw consultancyteam gelanceerd dat zich richt op digitale transformatie en analytische ondersteuning.

Met de start van het team speelt AevesBenefit in op de steeds meer strategische functie die inkoop vervult in het hedendaagse, snel veranderend macro-economisch landschap. De inzet van digital en analytics kan inkoop helpen deze strategische rol zo goed mogelijk in te vullen, stelt managing consultant Douwe Ribbink.

“Inkopers moeten niet alleen het inkoopproces uitvoeren, maar ook op de hoogte zijn van marktonwikkelingen, risico’s, kostenontwikkelingen van grondstoffen en de ontwikkeling van duurzaamheidsinitiatieven bij leveranciers – allemaal informatie die als individu vrijwel onmogelijk is bij te houden”, legt hij uit.

AevesBenefit start consultancyteam voor digital & analytics

Er zijn steeds meer innovatieve tools beschikbaar om inkopers hierin te ondersteunen. Denk aan oplossingen die data direct omzetten naar concrete inzichten, marktinformatie weergeven of zelfs richting kunnen geven aan inkoopstrategieën. Met het nieuwe team helpt AevesBenefit inkoopafdelingen bij digitale vraagstukken en analytische ondersteuning, zodat ze deze nieuwe technologische mogelijkheden optimaal kunnen benutten.

Digital en analytics

De digital-propositie van het nieuwe team focust op e-procurement. Dat varieert van het analyseren en adviseren over het inkoopsysteemlandschap tot het specificeren en ontwerpen van de systeembehoefte. Ook begeleidt het team systeemselecties en biedt het projectmanagement bij systeemimplementaties.

Met de Analytics-propositie helpt het team inkopers datagedreven te werken. “Door het uitvoeren van analyse herkennen we trends, patronen en kansen. Dit in combinatie met onze brede kennis van inkoop stelt ons in staat om de inzichten te interpreteren en om te zetten in concreet advies”, vertelt managing consultant Vincent de Wolf.

Zo helpt het team onder meer bij (kwantitatieve) inkoopanalyses zoals cost breakdown-analyse, Scope 3-CO2-analyse of een should cost-analyse, maar ook advies over en de inrichting van prestatiemetingen en dashboarding vallen onder deze propositie.

SpendSense

Een belangrijk instrument binnen de analytics-propositie is de zelfontwikkelde spendtooling, genaamd SpendSense, die inmiddels ruim 50 organisaties op dagelijkse basis ondersteunt met actuele spendinzichten. De afgelopen jaren heeft AevesBenefit de tool in samenwerking met inkoopexperts en klanten intensief (door)ontwikkeld.

“Dit heeft geleid tot een unieke spendanalyse-oplossing waarmee klanten op een gebruiksvriendelijke en dynamische manier inzichten kunnen genereren”, aldus De Wolf. “Met behulp van SpendSense leggen klanten een basis voor het realiseren van besparingen en tal van andere efficiencymogelijkheden en verbeteringen.”

Toekomst van inkoop

Met deze combinatie van digital- en analytics-diensten helpt AevesBenefit inkoopafdelingen mee te gaan in de voortdurende ontwikkeling van de inkoopfunctie, vat Ribbink de focus van het nieuwe team samen.

“Inkoopprocessen en informatievoorziening worden meer vereenvoudigd of volledig geautomatiseerd. Daarmee zal de rol van de inkoper verschuiven van een uitvoerder van proceshandelingen naar een functionaris die de regie voert en ingrijpt als het systeem niet juist functioneert”, legt hij uit. “Het beheer van systemen en het begrijpen van opkomende technologieën zal cruciaal zijn voor de toekomstige succesvolle inkoper.”