Capgemini: consumenten kopen auto steeds vaker online

17 november 2011 Consultancy.nl

Consumenten kopen steeds vaker een auto via een online kanaal. Daarnaast hebben nieuwe technologische ontwikkelingen zoals smartphone apps grote invloed op de wereldwijde automobielindustrie. Consumenten krijgen meer kanalen om vooraf research te doen met als gevolg dat de verwachtingen en de keuzemogelijkheden van consumenten toeneemt. Dat blijkt uit de studie Cars Online 11/12 van adviesbureau Capgemini

Hoofdconclusies van Cars Online 11/12 zijn:
De rol van internet tijdens het aankoopproces van een voertuig wordt steeds belangrijker, waarbij minder mensen een showroom bezoeken tot zeer dicht bij het daadwerkelijke moment van aanschaf. Het gebruik van het web voor het doen van research en de aankoop neemt toe, waarbij het percentage consumenten dat zich online oriënteert nu 94% bedraagt. Dit wordt deels veroorzaakt door snel toenemend gebruik van internet in ontwikkelende landen.

  • Social media is invloedrijker geworden. 71% van de respondenten zegt dat ze eerder geneigd zijn een auto te kopen als er positieve commentaren zijn te vinden op social media platforms.
  • De belangstelling van consumenten voor groene voertuigen blijft groeien, terwijl elektrische auto’s steeds verder in het middelpunt van de belangstelling komen te staan. 44% van de consumenten (tegenover 41% in 2009) zegt over een zuinige auto te beschikken of over een auto die gebruik maakt van alternatieve brandstoffen. 39% van de ondervraagde consumenten heeft het voornemen om een groene auto te kopen (2009: 30%).
  • Merkentrouw neemt af. 61% van de consumenten is van plan om hetzelfde merk auto te leasen of te kopen waarin ze nu rijden, tegenover 65% in 2010.
  • De toenemende belangstelling voor alternatieve vormen van aanschaf laat zien dat er een verschuiving plaatsvindt van producten naar diensten. Consumenten laten het traditionele eigendom van een auto links liggen ten gunste van alternatieve vormen van eigendom waarbij voor het gebruik per tijdseenheid wordt afgerekend. Bijna 40% van de respondenten neemt alternatieven zoals autodelen in overweging, tegenover 35% in 2010.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over