Aan de slag met duurzamer inkopen
Duurzamer inkopen staat bij steeds meer ondernemers hoog op de agenda. Een gesprek met Lydia Boonstra en Winne Benschop van 2BHonest over het belang van een duurzaam inkoopbeleid en hoe plannen succesvol tot uitvoering kunnen worden gebracht.
De stap zetten naar duurzamer inkopen, zo legt Boonstra uit, begint bij het bepalen welke doelstellingen je hiermee wilt realiseren. Dit doe je via het opstellen van een duurzaam inkoopbeleid, en door te zorgen dat de pijlers van dat beleid worden afgestemd op de bredere strategieën binnen de organisatie voor duurzaamheid en inkoop.
“Kort samengevat hou je met een duurzaam inkoopbeleid zoveel mogelijk rekening met mens en milieu”, geeft Boonstra aan. “Hierbij wil je als bedrijf voldoen aan de OESO-richtlijnen. Deze richtlijnen helpen bedrijven om een duidelijk standpunt in te nemen over onder andere mensenrechten, kinderarbeid en milieu.”
“Voor milieu betekent dit stilstaan bij de herkomst van de materialen en producten die je inkoopt. Komt het materiaal uit gebruikte producten en is het dus circulair? Is het gemaakt met schone energie en daardoor met minder CO2-uitstoot? Is het (voor een deel) gemaakt van plantaardige materialen (bio-based)? Ga ook na wat de milieu-impact is tijdens en na gebruik.”
Waarom duurzaam inkopen belangrijk is
Het is steeds belangrijker dat bedrijven duurzame keuzes maken, en inkoop hoort hierbij. Klanten verwachten dat ondernemers hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Voor grote bedrijven geldt dat ze op duurzaamheidsvlak ook moeten voldoen aan wet- en regelgeving (zoals de CSRD).
“Voor kleinere mkb-ondernemers geldt dat ze in mindere mate verantwoording hoeven af te leggen voor hun duurzame prestaties”, zegt Boonstra. “Toch is het ook dan verstandig om nieuwe wetten over rapportageverplichtingen voor te zijn. Zéker als je deel uitmaakt van een keten met grote bedrijven. Zij moeten namelijk wél hun inkoopbeleid verantwoorden en kunnen jou als partner om meer duurzaamheid en transparantie vragen.”
Aan de slag gaan
Als je eenmaal duidelijk hebt wat je concreet wil bereiken, kun je als bedrijf daadwerkelijk aan de slag met duurzamer inkopen. Maar hoe begin je nou echt? “Breng eerst de inkoopketen in kaart”, adviseert Benschop. “Waar zitten mogelijke problemen als het gaat om mens en milieu? Gebruik hierbij de bril van risicomanagement: Welk negatief en positief effect heeft jouw gedrag op mens, natuur en milieu in de keten? Heb je hier invloed op door andere keuzes te maken? En wil je deze keuzes ook echt maken?”
“Je invloed reikt verder dan alleen je eigen activiteiten.”
“Met name die motivatie vinden we bij 2BHonest heel belangrijk”, benadrukt hij. “We werken het liefst met klanten die echt een verschil willen maken in de praktijk, in plaats van alleen een mooi rapportje voor de bühne.”
Een belangrijke stap in de transitie naar duurzaamheid is volgens Benschop het hanteren van een agile benadering voor het maken van verbeterslagen. “Je hoeft niet meteen alles van A tot Z te doen. Begin klein, zet de juiste stappen, leer daarvan en breid dan de schaal uit.”
Een andere succesfactor is wat hem betreft het actief tonen van de positieve stappen die zijn gezet, zowel aan de eigen medewerkers als aan stakeholders in de buitenwereld. “Maak de groene impact die je in de keten maakt inzichtelijk en deel dit met stakeholders.”
“Je invloed reikt verder dan alleen je eigen activiteiten”, vult Boonstra aan. “Juist door ook van leveranciers duurzame keuzes te verwachten, maak je impact in jouw organisatie en keten. Een duurzaam imago helpt je daarnaast om talent aan te trekken. Mensen die nu afstuderen zoeken een baan waarmee ze een positieve impact maken op de wereld.”
2BHonest
Als duurzaamheidsadviseur heeft 2BHonest uitgebreide ervaring met de transitie naar duurzamer inkopen. De firma adviseert en ondersteunt ook bij de uitvoering. “We werken schouder aan schouder met onze klanten, waarbij we streven naar concreet resultaat”, zegt Boonstra.
“Als experts in het vakgebied geven we natuurlijk zelf het goede voorbeeld.”
Eén van de klanten die 2BHonest geholpen heeft is TBI. TBI bestaat uit twintig techniek-, bouw- en infra-ondernemingen. “Samen met de inkopers van de bouwtak van TBI hebben we een lijst met duurzame alternatieven voor materialen opgesteld”, vertelt Boonstra. “Andere TBI-ondernemingen gebruiken die groene lijst nu ook bij hun inkoop.”
Ook Swinkels Family Brewers, een van de grootste brouwerijen van Nederland, is klant. “Wij hebben hen geholpen om de circulariteit meetbaar te maken bij hun inkoop-, productie- en hergebruikproces”, licht Benschop toe.
Practice what you preach
En tot slot, hoe zit het binnen 2BHonest eigenlijk met de duurzaamheid? “Als experts in het vakgebied geven we natuurlijk zelf het goede voorbeeld”, verzekert Boonstra ons. “Wij kopen bij 2BHonest zelf niet veel producten in, maar we wegen wel af welke bedrijven we helpen. Daarbij kijken we vooral of de mensen in die organisaties gemotiveerd zijn voor een langetermijnverandering.”
2BHonest is gevestigd in De Groene Afslag, een circulaire ontmoetingsplek waar duurzaamheid centraal staat. De lunch is bijvoorbeeld vegetarisch. Daarnaast heeft 2BHonest het B Corp-certificaat gekregen – een duurzaamheidskeurmerk voor bedrijven die zich inzetten voor continue verbetering op het gebied van duurzaamheid, ethiek en transparantie.