Baker Tilly begeleidt Albyco bij verkoop aan Ricoh
Ricoh, een van oorsprong Japanse aanbieder van digitale kantooroplossingen en drukwerk, heeft afwerkingsspecialist Albyco overgenomen. De overname is een strategische zet van Ricoh om zijn mogelijkheden voor productieprinten in Europa uit te breiden.
Albyco, dat gevestigd is in Nederland, is gespecialiseerd in afwerkingsapparatuur voor een breed scala aan printgerelateerde producten. Het bedrijf werd opgericht in 1994 en biedt onder andere zijn eigen merk machines en toebehoren aan.
Eef de Ridder, Vice President Graphic Communications Group bij Ricoh Europe, reageert verheugd op de deal. “Hiermee versterken we opnieuw onze innovatiekracht die de sign- en grafimediamarkt verder vooruit helpt. Klanten zijn op zoek naar end-to-end geïntegreerde oplossingen. Daarom is Albyco zo’n goede aanwinst voor de Ricoh-familie.”
Door de deal voegt Ricoh 27 professionals van Albyco toe aan de organisatie. Albyco blijft wel opereren onder de eigen merknaam en zal onder leiding blijven staan van de huidige algemeen directeur Jos van Uum. De klanten van Albyco krijgen nu toegang tot het uitgebreide technologieportfolio van Ricoh.
De overname is niet de eerste deal die voortkomt uit de groeiambities van Ricoh: in 2022 nam het bedrijf in de Scandinavische regio al de grafische activiteiten van branchegenoot Quadient over. Daarmee verbreedde het zijn portfolio op het gebied van nabewerkingsmogelijkheden en breidde het de distributie van zijn grootformaatprintsystemen in deze regio uit.
Met de aankoop van Albyco zet Ricoh de volgende stap in zijn buy-and-build-strategie. “We blijven investeren in overnames die zorgen voor verdere groei en differentiatie en ook echt waarde toevoegen voor onze klanten wereldwijd”, aldus De Ridder.
De Corporate Finance en Legal Advisory teams van Baker Tilly stonden de aandeelhouder van Albyco bij tijdens de verkoop aan Ricoh. Het accountants- en advieskantoor hielp bij het benaderen van potentiële kopers, het voeren van de onderhandelingen, het coördineren van het due diligence-onderzoek en het opstellen en uitonderhandelen van de overeenkomsten.
Het dealteam van Baker Tilly bestond uit Lorijn van Leersum, Camille Coumans en Paul Schoenmakers.