Drie trainees over het Tracking & Analytics traineeship van Digital Power

11 december 2023 Consultancy.nl

Drie jonge talenten startten onlangs in het Tracking & Analytics traineeship van adviesbureau Digital Power. Ze delen hun ervaringen met Consultancy.nl.

Nissreen Idriss sloot zich afgelopen september aan bij het snelgroeiende dataconsultancybureau uit Amsterdam. “Het leek me een goede manier om de bedrijfswereld binnen te stappen en te ontdekken hoe alles werkt en welke vaardigheden er nodig zijn”, trapt ze af.

Het Tracking & Analytics traineeship van Digital Power sprak Nissreen in het bijzonder aan vanwege de “aandacht voor persoonlijke ontwikkeling” en “de kans om snel ervaring op te doen”, door met verschillende bedrijven samen te werken.

Drie trainees over het Tracking & Analytics traineeship van Digital Power

Reeds in haar opleiding ontdekte ze haar passie voor data-analyse en data science. “Het begrijpen van de online klantenervaring vind ik interessant, en ik denk dat het helpen om deze ervaring meetbaar te maken bedrijven in staat stelt om datagedreven beslissingen te nemen, wat veel waarde kan hebben.”

Wat haar verder trekt aan het online analytics-vak? “Ik vind het fijn om technisch bezig te zijn en zeer nauwkeurig werk af te leveren.”

De keuze voor het Tracking & Analytics traineeship was dan ook een logische. “Digital Power sprak me in het bijzonder aan vanwege hun expertise op het gebied van datacollectie. Ze beschikken over aantoonbare kennis en ervaring op dit gebied, werken met verschillende tools en werken samen met uiteenlopende klanten, zowel grote als kleine bedrijven, zowel profit als non-profit, en zowel binnen de e-commerce als bij overheidsinstanties.”

Zelf aan het roer

Ook de “ontspannen, open, vriendelijke en toegankelijke” cultuur bij Digital Power ervaart Nissreen als zeer prettig. Daarnaast waardeert ze het dat de trainees veel vrijheid wordt gegeven. “Je staat zelf aan het roer bij Digital Power. Medewerkers krijgen zelf veel verantwoordelijkheid en mogen zelf hun pad uitstippelen.”

Dat betekent echter niet dat de trainees aan hun lot worden overgelaten. “Teamleads zijn beschikbaar als ondersteuning, maar de medewerkers zijn degenen die in samenwerking met elkaar en de klant de grote beslissingen maken. Dat is best bijzonder.”

Tijdens de eerste zes weken van het traineeship lag de focus voor Nissreen vooral op leren en ontwikkelen. “De meest leerzame en leuke onderdelen van het programma vond ik de technische trainingen”, vertelt ze enthousiast. “Deze sessies gingen dieper in op het gebruik van Javascript in het kader van websitetracking, het omgaan met Tealiums Tag Management System en het visualiseren van data in Adobe Analytics.”

Sinds oktober maakt Nissreen deel uit van het Vodafone Duitsland-team, een van de grootste klanten van Digital Power. “Hier werk ik samen met dertien andere collega’s binnen zowel het consumer-team, dat de website ondersteunt, als het app-team, dat zich bezighoudt met de Vodafone DE-app.”

“Ik heb meteen de gelegenheid gekregen om deel te nemen aan allerlei meetings en ben zelfs al naar Düsseldorf geweest om persoonlijk kennis te maken met de klant en de kwartaaldoelstellingen te bespreken”, vertelt ze met een glimlach. “Mijn huidige rol draait voornamelijk om het bespreken van de meeteisen van de klant en het opstellen van passende tagplannen. Bovendien kijk ik ernaar uit om binnenkort dieper in het Tealium-systeem te duiken en me bezig te houden met veel JavaScript-werk.”

De beste stap

Gianni Meloni ziet het consultancytraineeship van Digital Power als de ideale start van zijn loopbaan. “Ik ben er sterk van overtuigd dat werken bij een consultancy de beste stap is voor mijn persoonlijke ontwikkeling”, zo vertelt hij.

“Binnen een consultancybureau heb ik de mogelijkheid om met diverse klanten samen te werken, wat niet alleen betekent dat ik in aanraking kom met verschillende bedrijfsculturen, maar ook dat ik voortdurend nieuwe vaardigheden aanleer”, legt hij uit. “Bovendien biedt werken bij een consultancy me de kans om een waardevol netwerk op te bouwen met klanten en collega’s uit verschillende sectoren, wat in mijn ogen erg waardevol is.”

Drie trainees over het Tracking & Analytics traineeship van Digital Power

Net als bij medetrainee Nissreen kwam ook bij Gianni de motivatie om voor het online analytics-vak te kiezen voort uit zijn passie voor data-analyse. Zo ontwikkelde hij tijdens zijn studie zijn “sterke affiniteit met data-analyse en vooral dataverzameling”, vertelt hij. “Het fascineert me om te zien hoe mensen zich online gedragen en ik wilde graag leren hoe ik gegevens over gebruikersgedrag kan verzamelen.”

“Bovendien help ik graag klanten met het oplossen van problemen, zoals tracking-issues binnen mijn werkveld”, legt hij uit. “Het voelt als een puzzel om problemen te identificeren en op te lossen, wat ik ontzettend leuk vind om te doen!”

Onbeperkt opleidingsbudget

Inmiddels enkele maanden onderweg, kan Gianni bevestigen dat hij bij Digital Power volop de kans krijgt om zichzelf optimaal te ontwikkelen als young professional. Hij wijst onder meer op de aanwezige opleidingsmogelijkheden. “Met het onbeperkte opleidingsbudget kan ik meerdere trainingen en cursussen volgen, die bijdragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Bovendien is er een schat aan expertise binnen Digital Power, wat voor mij erg waardevol is.”

Daarnaast vindt Gianni het leuk om deel uit te maken van een snelgroeiend bureau (Digital Power is dit jaar opnieuw een FD Gazelle). “Tijdens mijn zoektocht naar een geschikte werkgever vond ik het naast mijn persoonlijke ontwikkeling ook belangrijk dat mijn werkgever constant blijft groeien.”

En ook de goede reputatie van het bureau (Digital Power behoort volgens de Emerce100 tot de beste analyticsbureaus van ons land) speelde een belangrijke rol: “Dit heeft ook een sterke invloed gehad op mijn keuze voor Digital Power.”

Altijd bereid te helpen

De bedrijfscultuur binnen Digital Power bevalt Gianni uitstekend. “Het viel mij direct op dat er totaal geen hiërarchie heerst. Ik kan iedereen aanspreken binnen het bedrijf en ik merk dat mijn collega’s het erg leuk vinden om hun expertise met mij te delen. Als ik vastzit met een vraagstuk zijn mijn collega’s altijd bereid om mij te helpen!”

In de eerste zes weken van het traineeshipprogramma heeft Gianni naar eigen zeggen veel geleerd. Gevraagd naar de hoogtepunten, geeft hij aan: “Ik vond het uitvoeren van de caseopdracht leerzaam en vooral erg leuk. Tijdens de opdracht kwamen alle onderdelen van het programma aan bod, en kon ik mijn aangeleerde vaardigheden direct toepassen in de praktijk. Ik werd erg enthousiast toen ik zag dat mijn implementaties werkten en achteraf merkte ik dat ik in een relatief korte tijd aanzienlijk veel hard- en soft skills had ontwikkeld.”

Zijn eerste klantopdracht heeft hij inmiddels ook te pakken. Hij is onlangs als technisch webanalist begonnen bij Boels Rental, waar hij werkt aan het opstellen van een solution design voor de Boels.com-website.

“In mijn rol als technisch webanalist zorg ik ervoor dat geavanceerde tools zoals Google Analytics goed worden ingesteld”, vertelt hij. “Ik werk aan het ontwikkelen en aanpassen van trackingoplossingen en integreer webanalysedata met andere systemen om een volledig beeld van gebruikersinteracties te krijgen.”

Wekelijks feedbackmoment

Hij waardeert de begeleiding die hij in zijn project krijgt vanuit Digital Power. “Gedurende de eerste vier weken van mijn traineeship werd ik begeleid door Kevin. Hij fungeerde als een vertrouwenspersoon en ik vond het erg prettig dat ik wekelijks een feedbackmoment had waar ik kon aangeven wat goed ging en waar ik tegenaan liep.”

Momenteel werkt Gianni voornamelijk aan het opstellen van een solution design voor het Boels.com-domein. “Vanuit het solution design kan ik onder andere beoordelen of er bepaalde tracking verbeterd of aangepast moet worden om de huidige doelstellingen te kunnen bereiken”, vertelt hij.

Ook daarbij krijgt hij goede begeleiding, in de vorm van twee buddy’s. “Mijn buddy’s – Thomas en Ben – betrekken me bij alle meetings en werkzaamheden die gerelateerd zijn aan TWA, zodat ik zoveel mogelijk ervaring kan opdoen binnen het vakgebied. Bovendien ondersteunen ze me bij het uitvoeren van opdrachten en kan ik altijd vragen stellen.”

Eerste stappen binnen het vakgebied

Yannick van IJsseldijk koos juist voor het traineeship Tracking & Analytics omdat zijn studieachtergrond en werkervaring in een “hele andere richting” lagen dan die van de meeste consultants/IT’ers, zo vertelt hij.

“Het traineeship leek mij een ideale manier om mijn eerste stappen te zetten binnen het vakgebied consultancy in de IT. Ik heb namelijk Industrieel Product Ontwerpen gestudeerd en drie jaar als freelancer in dit werkveld gewerkt”, legt hij uit.

Drie trainees over het Tracking & Analytics traineeship van Digital Power

In die periode ontdekte Yannick dat hij het werken met de computer het leukst vond. “In mijn vrije tijd ben ik daarom een cursus gaan volgen om te leren programmeren. Hier heb ik kennis opgedaan over automatisering en data, voornamelijk data-analyse, door te leren programmeren in Python.”

Een brug slaan

Het online analytics-vak sprak hem vooral aan door de kennis over data waarover hij reeds beschikte. “Wat mij aantrok in dit vak is het feit dat je als Technisch Web Analist een brug slaat tussen de business, de developers en de data-analisten. Het is dus een vak waarbij je kennis moet hebben van meerdere gebieden en uitgedaagd wordt om businessplannen om te zetten in technisch werkbare oplossingen.”

Waarom hij specifiek voor Digital Power koos? “Het leek een open, vriendelijk en jong bedrijf waarin ik me als nieuweling in dit werkveld goed zou kunnen ontwikkelen”, aldus Yannick, die uitlegt hoe ook de goede reputatie hem heeft overtuigd. “Mijn keuze kwam voornamelijk voort uit het beeld dat ik kreeg van het bedrijf door online content, denk aan de website, social media en podcast.”

Hij voelt zich inmiddels helemaal thuis bij Digital Power, onder meer door de open en informele sfeer die er heerst. “Wat mij opvalt is dat de cultuur, zoals geadverteerd, heel open is. Iedereen staat open voor vragen of gewoon voor een praatje, er is zeer weinig hiërarchie en bij de tafelvoetbalpotjes speelt iedereen tegen iedereen.”

Niet snel uitgeleerd

Verder ligt de focus volgens Yannick zeer sterk op zelfontwikkeling. “Als trainee is dat misschien vanzelfsprekend, echter zie ik om mij heen dat collega’s ook continu bezig zijn met cursussen. Het geeft ook een prettig gevoel om te weten dat je niet snel uitgeleerd hoeft te zijn bij deze werkgever.”

Terugkijkend op zijn eigen leerreis in de eerste zes weken, geeft Yannick aan veel te hebben gehad aan de softskilltrainingen. “We zoomden in op communicatie- en presentatievaardigheden. Tijdens deze trainingen werd ingegaan op situaties uit zowel werk- als privéleven en kreeg ik de kans om reflectief na te denken over de manier waarop ik communiceer. Ook kregen we handvatten over het geven en ontvangen van feedback, wat bij Digital Power hoog in het vaandel staat.”

Gevraagd naar een hoogtepunt, wijst Tannick op het moment waarop hij zijn zelfgebouwde dashboard werkend had gekregen met data verzameld uit de dummywebsite voor de business case. “Voor mij was dit de eerste keer dat ik zoiets had gedaan. Om te zien dat de kennis die je hebt opgedaan bij de trainingen ook daadwerkelijk heeft geresulteerd in iets concreets geeft een goed gevoel.”

Uitstekende begeleiding

Tot slot wijst Yannick – die inmiddels is gestart met zijn opdracht bij zorgverzekeraar Univé – op de uitstekende begeleiding die hij en zijn medetrainees bij Digital Power krijgen. “Er is een toegewezen traineehost die fungeert als aanspreekpunt voor ons als trainees wanneer wij vragen of opmerkingen hebben. Deze traineehost is daarnaast een luisterend oor voor privézaken of als er ergens twijfels zijn of anderszins zaken die niet direct te maken hebben met het traineeship.”

De trainingen worden verzorgd door vaste werknemers van Digital Power, legt Yannick uit. “De trainers zijn tegelijkertijd ook de vraagbakens over het materiaal en kunnen daarnaast sturing geven bij het oplossen van de business case die wij als trainees moesten voltooien tijdens de eerste maand.”

Hij geeft aan dat er bij Digital Power veel nadruk ligt op het geven en ontvangen van feedback. “Dit bleek ook uit de verschillende evaluatiemomenten tijdens de eerste maand van het traineeship. Ik kreeg feedback over mijn inzet en mijn werk. Daarnaast werd ook feedback gevraagd over het traineeship, de trainingen en de begeleiding. Door deze dialoog krijg je als trainee het gevoel dat je goed begeleid wordt, terwijl je ook je mening mag uiten over de inhoud.”

More on: Digital Power
Netherlands
Company profile
Digital Power is a Netherlands partner of Consultancy.org