Facilitaire aanbieders zetten stappen met duurzame ambities
Facilitaire aanbieders in Nederland zijn relatief positief over hun voortgang op het gebied van duurzaamheid. Dat blijkt uit onderzoek van VFM Facility Experts.
Voor de 2023-editie van het Facilitair Duurzaamheidsonderzoek werden facilitaire aanbieders gevraagd om hun visie te geven op duurzaamheid. Partijen vanuit het hele landschap – catering, schoonmaak, beveiliging, meubilair, receptie en andere segmenten – zijn het onmiskenbaar met elkaar eens: duurzaamheid staat hoog op de strategische agenda.
Maar liefst 76% van de facilitaire aanbieders in ons land heeft een duurzaamheidsvisie opgesteld, terwijl de overige 24% van plan is om er op korte termijn een te ontwikkelen.
Opvallend is dat de facilitaire aanbieders vooral zeggen te willen verduurzamen vanuit idealistische beweegredenen, namelijk het streven naar een duurzame wereld voor de volgende generatie. Dit motief deelt zijn eerste plek met de wens om met een duurzamer businesssmodel meer impact te maken.
In de vorige editie van het Facilitair Duurzaamheidsonderzoek stond het inspelen op de behoefte van de opdrachtgever op de bovenste plaats. Dit jaar staat deze factor op de derde plek. “Deze ontwikkeling laat zien dat de intrinsieke motivatie ten opzichte van excentrieke motivaties is toegenomen”, zegt Victor van Hooijdonk, directeur bij VFM Facility Experts.
De facilitaire aanbieders beoordelen hun eigen inspanningen op het gebied van duurzaamheid met het rapportcijfer 7,3 (vorige editie: 7,0). Veel aanbieders hebben stappen gezet om hun CO2-uitstoot te verminderen, het aandeel van social return te verhogen en maatschappelijke initiatieven te ondersteunen.
“De transitie naar een duurzame facilitaire sector is in volle gang, waarbij zero waste-beleid, volledig circulaire inkoopbeleid en een duurzaam energiebeleid de aandacht hebben”, aldus Van Hooijdonk.
SDG’s
De grote meerderheid van de aanbieders richt zich in hun duurzaamheidsvisie op meerdere sustainable development goals (SDG’s). SDG8 (Eerlijk werk en economische groei) en SDG3 (Goede gezondheid en welzijn) zijn het populairst. De top wordt gecompleteerd door SDG12 (Verantwoorde consumptie en productie), SDG13 (Klimaat) en SDG17 (Het sluiten van samenwerkingsverbanden).
Over SDG17 zegt van Hooijdonk: “De intensiviteit in samenwerking om impact te maken op het gebied van duurzaamheid is zichtbaar toegenomen binnen de branche. Facilitaire aanbieders worden door opdrachtgevers steeds meer betrokken bij het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen en gemeenschappelijke doelen worden vaker gesteld.”
Een vergelijkbare conclusie kwam eerder naar voren in onderzoek van Hospitality Group. Daaruit bleek dat in bijna acht op de tien contracten tussen facilitaire dienstverleners en afnemers duurzame afspraken zijn opgenomen.
Ook met medewerkers wordt nauwer samengewerkt aan de duurzaamheidstransitie, zo blijkt uit de rondgang. Bijna negen op de tien aanbieders betrekt medewerkers structureel in de uitvoering van initiatieven.
Dit doen zij onder andere door het proactief delen van duurzaamheidsambities en behaalde doelen, of door het organiseren van duurzaamheidsinitiatieven waar medewerkers aan kunnen deelnemen. Een kwart van de aanbieders geeft aan medewerkers mee te laten denken over het verduurzamen van de bedrijfsvoering.
Kansen en Uitdagingen
Facilitaire aanbieders zien tal van gebieden waar ze concreet kunnen verbeteren in hun groene prestaties. Thema’s als duurzame inzetbaarheid van mensen, circulariteit, duurzame supply chain en een zero emissie-mobiliteitsbeleid worden gezien als grote (potentiële) kansen.
Gevraagd naar enkele uitdagingen, stellen de facilitaire managers dat het financieren van de duurzaamheidstransitie anno 2023 weliswaar eenvoudiger is geworden dan in 2021 (toen de vorige editie van het onderzoek werd uitgebracht), maar benadrukken anderzijds dat het realiseren van de executiekracht (tijd en capaciteit) nu wel lastiger is geworden. Daarnaast zien de facilitaire aanbieders een uitdaging in de afhankelijkheid van de keten.