HTC Advies, Atir en Consumatics samen verder als één merk: Contrast
Na jarenlang met een eigen label te hebben geopereerd onder dezelfde groep, gaan HTC Advies, Atir en Consumatics per vandaag verder als één merk: Contrast. Met de merkharmonisering telt het nieuwe adviesbureau meer dan 40 adviseurs.
“In Contrast brengen we 95 jaar advieservaring van drie gevestigde namen samen. Spannend, maar ook een geweldig mooie stap in onze bedrijfshistorie”, zegt Puck Wilbers, managing partner van de nieuwe firma.
Wilbers was hiervoor managing partner bij HTC Advies en vanaf het vroege begin betrokken bij de fusie en het nu afgeronde integratietraject. Dat begon vier jaar geleden geleden, toen Consumatics werd overgenomen. Daarmee werd neuromarketing-expertise toegevoegd aan de dienstverlening.
HTC Advies en Atir maken al jaren deel uit van dezelfde groep. HTC Advies (opgericht in 1978) is een adviesbureau voor de hospitalitybranche. Het bureau (circa twintig adviseurs) ontwikkelt en implementeert foodservice- en hospitalityconcepten voor partijen in de gastvrijheidsindustrie, waaronder horeca, vrije tijd en retail.
Atir (opgericht in 1988) is een adviesbureau dat zich puur richt op de schoonmaaksector. De ongeveer twintig adviseurs van het bureau begeleiden trajecten van (sourcing)strategie tot en met de uitvoering (het begeleiden van aanbestedingen en het optimaliseren van contractmanagement en service delivery).
De overname van Consumatics was overigens niet de eerste deal die door de twee bureaus werd gesloten. In 2015 werkten ze reeds samen om de doorstart van Verhoeven & Partners mogelijk te maken (onder de vleugels van Atir). En in 2021 werd Inprove ingelijfd, een specialist in het meten en verbeteren van de klantbeleving binnen het hospitalitydomein (onderdeel van HTC Advies).
Contrast
Met de transitie naar Contrast komt nu een einde aan de multi-label-strategie van de groep. “Onder deze merknaam gaan de expertisegebieden facility en hospitality integraal samenwerken”, zegt Wilbers.
“Kenmerkend voor de nieuwe koers is dat we alles wat met foodservice, hospitality, facilitair advies, schoonmaakadvies en neuromarketing te maken heeft verbinden in onze advisering”, legt ze uit. “Met als voordeel dat we al onze opdrachtgevers een one-stop-shop kunnen bieden, van visie tot vaatwasser, voor grote organisaties en de horeca op de hoek van de straat.”
“Wij waren altijd al sterk in integrale concepten. Daarom is het heel vanzelfsprekend dat we nu de volgende stap zetten”, voegt Anna Casemier toe, managing partner bij Contrast. “Met onze frisse blik willen we verder grenzen verleggen onder de noemer ‘one step ahead in service experience’. Dat past bij een wereld die razendsnel verandert en vraagt om durf en creativiteit als je voorop wilt blijven lopen. Dat doen we met de kracht van diversiteit, Contrast dus.”
Naast diepe expertise in de twee domeinen en een end-to-end-dienstverlening, onderscheidt Contrast zich volgens Casemier ook door een datagedreven manier van werken. “We beschikken over een omvangrijke database voor benchmarking van onder meer kwaliteit, beleving, verkoopprijzen, duurzaamheid en hygiëne. Deze feitelijke, analytische aanpak is een mooi contrast met onze grensverleggende creativiteit en gevoel voor hoe het anders kan.”
“We zijn ontzettend trots op op de transitie naar Contrast”, zegt Marieke Weerts, die hiervoor leidinggaf aan Atir en nu managing partner is bij Contrast. “We blijven met z’n allen doen waar we goed in zijn, maar wel integraal en met de focus op service experience. Daar zit de vernieuwing.”