Frisse Duik: bureau voor propositieontwikkeling en merkpositionering

27 september 2023 Consultancy.nl

Pim Halkes heeft Frisse Duik gelanceerd, een nieuw adviesbureau dat organisaties wil helpen belangrijker te worden voor hun klanten. Consultancy.nl sprak met Halkes over de start van Frisse Duik.

Proficiat met de lancering van Frisse Duik. Hoe wil Frisse Duik zelf belangrijker worden voor zijn klanten?

“Haha, scherp! En een terechte vraag. Helaas zie ik dat consultancy vaak niet in staat is écht belangrijk te zijn voor hun klanten. Ik zie dat gespecialiseerde bureaus populairder worden bij klanten maar nog altijd maar één stukje van de puzzel oplossen. En dat het te vaak ontbreekt aan voldoende diepgaand klantinzicht.”

“Binnen Frisse Duik werken we altijd vanuit inzicht, via ideeën en innovatie naar de introductie waarbij we ervoor zorgen dat in elke stap de doelen van de klant en die van de organisatie leidend blijven.”

Frisse Duik: bureau voor propositieontwikkeling en merkpositionering

Je werkte hiervoor als marketingmanager bij onder meer het Algemeen Dagblad, Omroep Brabant en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Wat neem je mee uit die ervaring?

“Dat waren alle drie organisaties met veel focus op een prachtig traditioneel product. Maar ze bevonden zich ook in een dalende markt waarin verandering een must was om relevant te blijven. Dan moet je dus behalve klanten ook medewerkers in beweging krijgen. En wat mij betreft is een beter én gedeeld begrip van de klant daarin een must.”

“‘Waarom leest iemand een krant of bezoekt hij een concert of juist niet?’ Dat soort vragen moet je durven verkennen in plaats van uitgaan van gemakkelijke aannames die intern goed liggen. Alleen dan kun je de switch maken van productverliefd naar iets meer klantverliefd.”

Ligt daar ook de focus van Frisse Duik?

“Ja klopt. We richten ons vooral op organisaties die een waardepropositie en merkpositionering hebben die al een tijdje meegaat, maar waarbij de relevantie langzaam afneemt. Dat brengt kansen voor vernieuwing met zich mee, maar ook interne spanningen. Gelukkig kennen we die uit eigen ervaring en kan je die spanning met een gestructureerde aanpak omzetten naar opwinding over een nieuwe koers.”

Hoe verloopt de start to nu toe?

“Goed. Ik heb zelf het geluk dat ik hiervoor al zo’n vijf jaar als marketingstrategieconsultant heb gewerkt en veel oude klanten ook blij zijn met de start van Frisse Duik en de visie die erachter zit.”