Kurt Salmon: 50 procent marge op luxe damesschoenen

19 oktober 2012 Consultancy.nl

De luxesegmenten van damesschoenen groeien wereldwijd razendsnel. De explosieve groei heeft voor een groot gedeelte te maken met de hoge marges op luxe schoenen. Uit een recent rapport van Kurt Salmon blijkt dat luxe damesschoenen brutomarges hebben van tot wel 50%. Omdat luxe schoeisel zo lucratief is geworden – het segment kent de hoogste verkoop per vierkante meter en winstmarges in de markt – breiden internationale retailers hun schoendepartementen snel uit.

Om in te spelen op de trend heeft luxeretailer Macy’s aangekondigd dat het op korte termijn ’s werelds grootste damesschoenendepartement zal openen in New York, dat ongeveer 300,000 paar schoenen gaat verkopen. De trend is ook in Nederland zichtbaar, waar zowel Jimmy Choo als Shoebaloo onlangs een schoenenwinkel hebben geopend in de Amsterdamse PC Hooftstraat. Luxeschoenen van topmerken kunnen tussen de €400 en €2.500 per paar kosten.

Woman shoe store

Opkomst van luxe schoenen
De trend van luxe schoenen werd geboren in de late jaren 1990 en begin jaren 2000, toen de televisieserie “Sex and the City” leidde tot algemene naamsbekendheid van ontwerpers als Louboutin, Manolo Blahnik en Jimmy Choo. Blahniks open pumps Sedaraby d’Orsay en de rode zolen van Louboutins plateauschoenen werden iconen in de New Yorkse modewereld. “Van grote afstand kon je al zien dat iemand schoenen van Louboutin of Jimmy Choo droeg”, aldus Robert Burke, partner bij een luxegoederenadviesbureau in New York.

Brutomarge van 50%
Uit berekeningen van adviesbureau Kurt Salmon blijkt dat luxeschoenen die in exclusieve warenhuizen worden verkocht brutomarges hebben van tot wel 50%. Ter vergelijking: de op een na meest winstgevende artikelen zijn handtassen en kleding, die beide een brutomarge van maximaal 40% tot 45% hebben. Muriel Gonzalez, Executive Vice President van Macy’s, erkent de uitkomsten: “Het is overduidelijk dat luxe schoenen de meest productieve artikelen zijn in termen van verkoop per vierkante meter.”

De consultants constateren tevens dat luxeschoenen in toenemende mate seizoenloos en tijdloos worden. En vooral in het luxesegment zijn schoenen zo prominent aanwezig dat veel vrouwen kleding kopen die bij hun schoenen past, in plaats van andersom. Door deze opkomende trends zijn klanten steeds meer bereid geworden om veel geld voor schoenen te betalen.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over