Wouter Vermeeren is consultant en geeft pro-bono les op school
Met zijn zogeheten Impact Foundation zet Deloitte zich in om maatschappelijke impact te maken. De foundation biedt alle Deloitters – ongeacht hun functie – de mogelijkheid om hun steentje bij te dragen. Wouter Vermeeren is daar een voorbeeld van: naast zijn werk als consultant geeft hij IT-lessen op een middelbare school.
Wouter Vermeeren (28) werkt al iets meer dan twee jaar bij Deloitte Consulting, waar hij deel uitmaakt van de Business Model Transformation-praktijk. “We helpen onze klanten bij het vertalen van hun algehele bedrijfsstrategie naar een specifieke strategie voor de operatie en bedrijfsvoering”, vertelt Wouter.
“We stellen vervolgens een nieuwe blauwdruk op van het bedrijfsmodel, waarin de strategie wordt vertaald naar de processen, organisatie en technologieën. We stellen het plan op om die blauwdruk te realiseren en begeleiden de klant tijdens de uitvoering van de transformatie.”
Sommige opdrachtgevers worden door de consultants bijgestaan in het omzetten van groeiplannen naar de realisatie. Bij andere klanten ligt de focus bijvoorbeeld juist op de kosten: “Onze consultants helpen in dat geval om efficiëntieslagen te maken en de kosten te verlagen.”
Te denken valt ook aan grote outsourcingsprogramma’s, waarbij de consultants van Deloitte het traject begeleiden en zorgen dat nieuwe manieren van werken binnen een organisatie worden verankerd.
Afwisselende projecten
Zelf heeft Wouter de afgelopen periode aan uiteenlopende projecten mogen werken. Zo was hij onder andere betrokken bij een project waar het team een klant hielp bij het decentraliseren van het callcenter van een ziekenhuis. Telefonische afhandelingen werden binnen het ziekenhuis verspreid over verschillende afdelingen verwerkt.
“Bij dit project kwamen alle mogelijke fasen van een transformatie en tal van aspecten zoals HR en ICT aan bod, evenals de communicatie en de zorgprocessen”, blikt Wouter terug, die nog een andere opdracht aanhaalt: “Voor een bank heb ik een datamodel ontwikkeld, waarbij we alle 1.600 producten onder de loep hebben genomen om te bekijken hoe we het aanbod konden vereenvoudigen.”
“Een groter contrast bestaat er bijna niet, van zakelijke vergaderingen op kantoor naar rumoerige klaslokalen vol pubers.”
Momenteel is Wouter actief bij een internationaal beveiligingsbedrijf, waar hij werkt aan een omvangrijk project: “We helpen hen bij het vervangen van de IT-systemen die door vier verschillende afdelingen in vijf verschillende landen worden gebruikt.” Binnen deze complexe opdracht is Wouter slechts één van de maar liefst 150 medewerkers van Deloitte die meewerken aan het project.
Van vergaderzaal naar klaslokaal
In zijn werk zijn het vooral het uitdagende karakter en de afwisseling die hij zeer waardeert. Wat hem bovendien aanspreekt is dat hij bij Deloitte zijn maatschappelijke bijdrage kan leveren. Zo is Wouter geregeld te vinden in het klaslokaal, waar hij als leraar mag lesgeven aan middelbare scholieren.
“Lange tijd leefde bij mij het idee dat ik na een lange carrière in het bedrijfsleven nog enkele jaren voor de klas zou kunnen staan. Maar die gedachte heb ik helemaal laten varen – bij Deloitte is die wens nu al werkelijkheid geworden”, vertelt hij met een glimlach.
Inmiddels heeft Wouter al een flink aantal lesdagen achter de rug. “Ik zie het als een geweldige kans om mezelf nuttig te maken voor de samenleving, vooral gezien het tekort aan leraren. Een groter contrast bestaat er bijna niet, van zakelijke vergaderingen op kantoor naar rumoerige klaslokalen vol pubers. Het was compleet buiten mijn comfortzone en daarom erg leuk om te doen.”
Acht weken lang leerde Wouter de leerlingen van de bovenbouw van de middelbare school om een app te ontwerpen. “We leren ze geen programmeervaardigheden, maar hoe ze een app kunnen nabootsen in PowerPoint. Ik leg de theorie uit en geef inzicht in de manieren waarop bedrijven op zakelijk en psychologisch gebied gebruikers proberen te beïnvloeden. Het doel was om de leerlingen op een speelse manier anders naar de apps te laten kijken die ze dagelijks gebruiken.”
Zelf aan het roer
Om zijn vrijwilligerswerk te combineren met zijn drukke baan als consultant werkte Wouter van maandag tot vrijdag iets langer door, zodat hij op vrijdagmiddag vrij kon nemen om te kunnen lesgeven. “Dat vereist wat coördinatie, maar Deloitte biedt mij de nodige ondersteuning”, legt Wouter uit.
“Dit is iets wat ik als erg typerend heb ervaren aan het werken bij Deloitte. Je bent zelf verantwoordelijk voor je carrière en de richting die je wilt nemen. Als je wilt bijdragen aan de foundation of jezelf op een andere manier wilt ontwikkelen, is alles mogelijk, vooral als je zelf het initiatief neemt. Wat mij betreft sta ik volgend jaar weer voor een nieuwe klas.”