Meerderheid retailers zet in op meer samenwerking in de keten

19 juni 2023 Consultancy.nl

Onderlinge samenwerking in de keten wordt steeds belangrijker voor retailers. Volgens een enquête van Conclusion vinden vier op de tien beslissers in retailorganisaties dat ze zonder externe samenwerkingsverbanden met andere retailers geen bestaansrecht meer hebben.

Volgens de enquête, gehouden onder ruim 250 (mede)beslissers op het gebied van marketing, sales, ICT, inkoop en logistiek binnen de retailsector, werkt een kwart van de retailers (24%) op dit moment al met een branchegenoot, 11% doet dat incidenteel.

Vanwege de veranderende dynamiek in de sector – denk aan de opkomst van e-commercegiganten en veranderende klantwensen – verwachten de respondenten dat deze percentages de komende jaren gaan toenemen.

Meerderheid retailers zet in op meer samenwerking in de keten

De belangrijkste aanjagers om tot meer samenwerking over te gaan zijn de mogelijkheid om producten op meerdere plekken onder de aandacht te brengen, het delen van de logistieke ketens, het optimaliseren van de voorraad en het samen inkopen van producten/diensten tegen betere voorwaarden.

De populairste vormen van samenwerking zijn inkoopcombinaties (36%), franchising (28%) en samenwerkingsvormen met leveranciers, zoals in-store pick-up en shop-in-shops (28%).

“De handen ineenslaan als retailers kan veel kansen bieden, of het nu gaat om samenwerkingen op het gebied van voorraad, in- en verkoop of logistiek”, stelt Rene Altena, CTO bij Conclusion Microsoft Business Solutions. “Het kan bijvoorbeeld leiden tot meer aandacht voor je product, toegang tot een nieuw klantenbestand of efficiënter gebruik van resources met betrekking tot opslag, inkoop en/of voorraad.”

Opvallend is dat veel respondenten wijzen naar het belang van samenwerking met een online verkoopplatform. Overigens niet alleen omdat ze kansen zien, maar ook om de risico’s van een mogelijke concurrent af te dekken. De meerderheid (58%) van de beslissers ziet de toename van het aantal online verkoopplatforms zoals Bol.com, Wehkamp en Amazon namelijk als een gevaar voor hun eigen business.

More on: Conclusion
Netherlands
Company profile
Conclusion is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Conclusion is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.