Bain helpt Carrefour met inpassen van ChatGPT-technologie

14 juni 2023 Consultancy.nl

Carrefour introduceert drie geavanceerde oplossingen op basis van ChatGPT-technologie. Het gaat om een op AI gebaseerde winkelassistent voor de website, verbeterde productspecificatiebladen voor Carrefour-merkproducten en gestroomlijnde ondersteuning voor aankoopprocessen.

De drie generatieve AI-oplossingen zijn gebaseerd op de geavanceerde technologieën van OpenAI, specifiek GPT-4 – de nieuwste versie van het bekende taalmodel achter ChatGPT. Deze tools werden ontwikkeld in samenwerking met advieskantoor Bain & Company en technologiepartner Microsoft.

In februari kondigde Bain zijn samenwerking aan met OpenAI. Gezamenlijk zetten ze zich in om klanten te helpen bij het integreren van de tools van het Amerikaanse onderzoekslab voor kunstmatige intelligentie.

Bain helpt Carrefour met inpassen van ChatGPT-technologie

De eerste OpenAI-innovatie betreft de door Carrefour gelanceerde winkelassistent-chatbot ‘Hopla’. De tool werd op 8 juni geïntegreerd op de website van het retailconcern en moet shoppers gaan helpen bij het maken van keuzes uit de beschikbare producten op basis van hun budget, dieet en menu-ideeën.

De tweede tool werd ontwikkeld om de productspecificatiebladen van het bedrijf te verrijken. Dit heeft geresulteerd in verbeterde beschrijvingen, die klanten meer informatie bieden over de producten.

Tot slot ondersteunt de derde tool de interne organisatie van Carrefour. De oplossing helpt inkoopteams binnen de non-retail inkoopafdeling van Carrefour bij het efficiënter uitvoeren van dagelijkse taken, zoals het uitschrijven van aanbestedingen en het automatisch analyseren van offertes.

Generatieve AI

De tools zijn gebaseerd op generatieve AI-technologie, die de laatste jaren een enorme groei doormaakt. Generatieve AI is een vorm van kunstmatige intelligentie die nieuwe inhoud creëert zoals tekst, afbeeldingen, muziek of zelfs video’s. Het leert van grote datasets om vervolgens originele en unieke output te genereren, gebaseerd op de patronen van de data waarmee het systeem heeft getraind.

“Dankzij onze digitale en datagedreven cultuur hebben we al een grote stap gezet op het gebied van kunstmatige intelligentie. Generatieve AI stelt ons in staat om de klantervaring te verrijken en onze manier van werken ingrijpend te transformeren”, aldus Alexandre Bompard, Chairman en CEO van Carrefour. “Het integreren van OpenAI-technologieën is een geweldige kans voor Carrefour. Door gebruik te maken van generatieve AI willen we vooroplopen en de retailmarkt van de toekomst vormgeven.”

Met 14.000 winkels in zo’n 40 landen geldt Carrefour als een van ’s werelds grootste voedingsmiddelenretailers. De groep boekte vorig jaar een omzet van meer dan €90 miljard. Het hoofdkantoor van Carrefour is gevestigd in Massy, Frankrijk.

More on: Bain & Company
Netherlands
Company profile
Bain & Company is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Bain & Company is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.