Nieuwe speler in de markt van studentenadvisering: YPC

09 juni 2023 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

De wereld van studentenadviesbureaus heeft er een nieuwe speler bij: Young Professional Consulting. Om meer te weten te komen over het nieuwe initiatief spraken we met oprichters David Thissen en Max Hommes. 

Hoe is Young Professional Consulting ontstaan?

Young Professional Consulting (YPC) is een door studenten gerund Leids adviesbureau, bestaande uit ambitieuze masterstudenten die geïnteresseerd zijn in strategy consulting. Al onze huidige studenten zijn afkomstig van De Kleine Consultant, waar zij al veel ervaring hebben opgedaan in de wereld van strategy consulting. 

We besloten een nieuw bureau op te zetten, omdat we merkten dat er veel studenten zijn die tijdens hun master graag nog een strategisch project willen uitvoeren, zonder zich daarbij voor een lange periode aan een organisatie te hoeven binden. En waar voor sommige studenten geldt dat de arbeidsmarkt al lonkt, willen andere studenten juist genoeg tijd overhouden om zich te focussen op de afronding van hun master.

David Thissen en Max Hommes - YPC

Na de lancering van YPC voegden al snel zes andere alumni van De Kleine Consultant zich bij de organisatie. Met zijn achten hebben wij de organisatie in de praktijk vormgegeven en zijn we daarna al vrij snel begonnen met onze partner- en klantacquisitie.

Hoe onderscheidt Young Professional Consulting zich in de markt?

Young Professional Consulting is een studentconsultancy waar ervaring telt. Onze consultants hebben al ervaring opgedaan in de consultancywereld, bijvoorbeeld bij andere studentenadviesbureaus en/of via stages en/of werkstudentschappen bij de bekende kantoren. Al onze consultants zitten in de masterfase van hun studie. 

Omdat wij niet eens in de zoveel tijd nieuwe consultants hoeven op te leiden, kunnen er iedere projectweek meer uren besteed worden aan de inhoud van het project, hetgeen de kwaliteit van het advies ten goede komt. Gemiddeld genomen steekt elke consultant tussen de 12 en 15 uur per week in de organisatie. 

Door onze ervaring en duurzame manier van staffen kunnen wij klanten beter bedienen met meer en kwalitatief beter advies dan andere studentenadviesbureaus. Kwalitatief is de klant op deze manier goedkoper uit. Dat is onze belangrijkste unique selling point. Daarnaast ontvangt de klant voorafgaande aan het project een gedetailleerd voorstel met tijdsindicatoren, zodat duidelijk is binnen hoeveel weken deze het advies zal ontvangen: de klant krijgt waar voor zijn geld! 

Ook voor de studenten zelf zijn wij minstens net zo aantrekkelijk. Ten eerste maken wij het mogelijk dat zij van onze (training)partners meer uitdagende en gevorderde trainingen ontvangen. De ‘basics’ slaan wij zo veel mogelijk over, waardoor individuele ontwikkeling gewaarborgd blijft. Ten tweede betalen wij onze consultants voor hun geleverde diensten, waardoor wij hen in staat stellen zich iedere week opnieuw weer volledig te kunnen focussen op hun project.

Ervaren trainingspartners zijn voor elk studentenadviesbureau van groot belang. Hoe zit dat bij Young Professional Consulting?

Onze huidige partners zijn Monitor Deloitte (hoofdpartner), Accenture (coaching partner), &Samhoud en IG&H (trainingspartners). 

Voor partners zijn wij interessant, omdat onze studenten een daadwerkelijke relevante talentenpool zijn: de stap naar de arbeidsmarkt is maar heel erg klein. Dit is al een groot voordeel an sich, maar het brengt daarnaast ook het voordeel met zich mee dat onze partners weten dat onze consultants niet meer twijfelen over hun gewenste beroepsgroep: zij willen de consultancy in.

Jullie zijn nog maar net van start gegaan. Wat voor eerste projecten voeren jullie uit?

Per 1 mei zijn we begonnen met onze eerste projecten. Wij voeren onder andere een project uit voor een van de bekendere multimediale organisaties van Nederland. Daarnaast voeren we vele interessante gesprekken over mogelijk nieuwe acquisities.

Wat is de ambitie van Young Professional Consulting?

Onze ambitie is om onze organisatie uit te breiden naar andere studentensteden. Wij hebben al veel enthousiaste reacties gekregen van de studenten uit die andere steden. Animo is er dus genoeg.

Daarnaast willen we ook meer diensten gaan aanbieden dan we op dit moment doen: technische toepassingen zijn voor klanten essentieel. Dat betekent dat we inmiddels ook flink aan het werven zijn onder bèta studenten om onze klanten een breed scala aan diensten aan te kunnen bieden.

Ook dit zal zich in de nabije toekomst ontwikkelen als een nieuw, unique selling point. Waar de huidige studentenadviesbureaus vooral bèta-gerelateerde aspecten meenemen in hun project, zijn wij binnenkort in staat om volledige bèta-gerelateerde diensten te kunnen leveren op het gebied van data en artificial intelligence.