1 op de 7 Nederlanders staat niet volledig achter werkgever
Eén op de zeven Nederlanders staat niet volledig achter de organisatie waarvoor hij of zij werkt. Dat blijkt uit een analyse van consultancybedrijf Become Alliance.
Voor hun studie ondervroegen de onderzoekers meer dan duizend Nederlanders. Daaruit blijkt dat 15% van de mannelijke werknemers en 13% van de vrouwelijke medewerkers niet volledig achter de producten en/of diensten van hun werkgevers staat.
“Het is behoorlijk verontrustend om te constateren dat aardig wat mensen vandaag de dag nog werk doen waar ze feitelijk niet volkomen in geloven”, zegt Eric Bartels, oprichter en chief executive van Become Alliance.
Mannelijke professionals tussen de 40 en 49 jaar blijken zich gemiddeld genomen het minst verbonden te voelen met hun organisatie. Eén vijfde van hen (19%) staat niet achter de producten en/of diensten die hun werkgever levert. Kort daarop volgen werknemers onder de 30. Bij zowel de mannen als vrouwen gaat het hier om 17%.
Aan het andere uiterste staan vrouwelijke medewerkers tussen de 30 en de 39 jaar en van 60 jaar of ouder. Binnen deze twee groepen staat slechts 9% niet achter de producten/diensten van hun werkgever.
De onderzoekers bekeken de resultaten ook per provincie. Werknemers uit Flevoland en Drenthe staan met 23% gemiddeld genomen verreweg het minst achter de organisatie waarvoor ze werken. Daarachter volgen Friesland (16%), Noord-Holland (15%) en Zuid-Holland (14%).
Medewerkers uit Zeeland (4%) hebben de minste problemen met de producten en/of diensten die hun werkgever levert, gevolgd door werknemers uit Groningen (8%), Utrecht (5%), Gelderland (11%), Noord-Brabant (11%) en Limburg (11%).
Werkgevers mogen zich volgens Bartels achter de oren krabben als veel van hun medewerkers zich niet herkennen in hun organisatie. Zo vindt 78% van de mannelijke en maar liefst 85% van de vrouwelijke respondenten het belangrijk om zich verbonden te voelen met de producten/diensten die hun organisatie levert.
“Voldoening uit je werk krijgen is aardig moeilijk als je als medewerker niet volledig achter de producten en/of diensten van je werkgever staat”, geeft hij aan. “En als je iets echt niet leuk vindt, doe je het ook niet goed. Dat is zowel voor de persoonlijke ontwikkeling van een individu, als voor de bedrijfsresultaten onwenselijk.”