IT-veteraan Jaap Enderman versterkt Virtual Sciences Conclusion

05 mei 2023 Consultancy.nl

Jaap Enderman zit inmiddels al 40 jaar in het IT-vak. Toch weerhield dat hem er niet van om onlangs een nieuwe uitdaging aan te gaan bij Virtual Sciences Conclusion.

Enderman heeft jarenlange ervaring in IT-servicemanagement meegenomen naar Virtual Sciences Conclusion, waar hij inmiddels fungeert als Service Manager. Zijn belangrijkste opgave? “Zorgen dat wij onze klanten de service en support geven die ze verdienen.”

Eerder in zijn loopbaan was Enderman ruim elf jaar actief voor IBM, waar hij aan boord kwam als teamleider van een groep mainframe VM-systeemprogrammeurs. “Mijn werkzaamheden breidden zich snel uit met een nieuwe groep programmeurs, een MVS-team en outsourcing-klanten”, vertelt Enderman. “Uiteindelijk had ik rond de vijftig man in mijn team. We deden vele mooie projecten door heel Europa.”

IT-veteraan Jaap Enderman versterkt Virtual Sciences Conclusion

Enderman zou binnen IBM uiteindelijk doorgroeien naar de rol van IT Service Manager. In die rol overzag hij de service level agreements (SLA)-doelstellingen voor grote klanten. Verder was hij verantwoordelijk voor onder meer de ITIL-processen, het coördineren van service- en verbeterprojecten. gaf hij leiding aan servicecoördinatoren, begeleidde hij transitieprocessen en was hij verantwoordelijk voor alle HR-activiteiten binnen de teams.

In 2009 besloot hij IBM te verlaten voor een nieuwe freelanceuitdaging, waarbij hij vervolgens enkele jaren diverse IT-servicemanagementrollen vervulde voor onder meer KLM, NEH en Mileway.

“Als Service Manager kan ik door mijn jarenlange ervaring en coachende leiderschapsvaardigheden de juiste mensen bij elkaar brengen en efficiënte teams samenstellen, zodat de beste oplossingen worden bereikt en de doelstellingen worden gehaald”, aldus Enderman.

Nu maakt hij deel uit van Virtual Sciences Conclusion, de tak binnen Conclusion die gespecialiseerd is in data-integratie. “Virtual Sciences werd me aanbevolen door een van de beste vrienden van mijn schoonzoon”, vertelt Enderman.

Over de keuze voor zijn nieuwe werkgever zegt hij: “Het is een relatief kleine organisatie binnen een groter ecosysteem. De klantenkring is aansprekend. En tijdens de selectiegesprekken zaten de servicemanager en ik op één lijn wat betreft werkzaamheden, aanpak van problemen en enthousiasme voor het vak.”

Als Services manager zet Enderman zich in voor zowel klanten als de eigen teams. “Ik neem veel ervaring mee op het gebied van servicemanagement, die ik graag deel met mijn nieuwe collega's en inzet voor onze klanten.”