Jerom van de Kraats over zijn start bij Hammer

18 april 2023 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Jerom van de Kraats startte afgelopen najaar zijn carrière als Market Analyst in het team van Hammer, een boutiqueconsultancy gespecialiseerd in marktonderzoek. Vanuit Arnhem bedient Hammer een breed scala aan familiebedrijven, investeerders en multinationals. We vroegen Jerom hoe zijn eerste halfjaar is bevallen.

Wat is je achtergrond en hoe ben je bij Hammer terechtgekomen?

“Evenals meerdere collega’s binnen Hammer heb ik een connectie met de Radboud Universiteit. In mijn vijfjarige studieperiode heb ik daar zowel de bachelor Bedrijfskunde als de master International Business behaald.”

“Na mijn afstuderen in de zomer van 2022 was ik op zoek naar een baan binnen de consultancy om in het laatste kwartaal van dat jaar mee te starten. Bij Hammer vond ik een vacature die precies aansloot bij wat ik zocht: Market Analyst.”

Jerom van de Kraats, Market Analyst, Hammer

“De werkzaamheden zoals beschreven in de vacature kwamen sterk overeen met wat ik tijdens mijn studie interessant vond. Zo had ik in mijn masterjaar met veel plezier gewerkt aan het schrijven van een businessplan voor een voedselbedrijf en deze opdracht had veel overeenkomsten met de taken in de functieomschrijving. Tevens sprak Hammer mij aan vanwege het kleinschalige karakter en de groep jonge collega’s.”

Wat doe je precies als Market Analyst?

“Na zowel een online kennismaking via Teams als een gesprek op kantoor kon ik eind september aan de slag als Market Analyst. Ik werd direct in het diepe gegooid voor mijn eerste project. Hiervoor heb ik met name veel data gecollecteerd, maar werd ik ook al meteen betrokken bij meetings met de klant om onze werkwijze, methode en voortgang te bespreken.”

“Na verloop van tijd werd ik steeds meer betrokken bij andere projecten. In het afgelopen kwartaal heb ik me met name gericht op een project voor een bedrijf in de agrifood-business, waarvoor we diverse interviews hebben afgenomen met experts op het gebied van digitalisering en digitale platformen. Deze interviews dienden als input voor een benchmark waarbij de stappen in het ontwikkelingsproces van zo’n platform in kaart werden gebracht.”

“Het uitdagende hierbij was om alle verzamelde informatie te ordenen en te vertalen naar concrete inzichten voor de klant, aangezien we ook veel data uit open-desk research hadden opgehaald. Tijdens dit project heeft het sparren met een collega me enorm geholpen om die vertaalslag te kunnen maken.”

“Het afnemen van genoemde interviews is erg interessant, omdat experts graag praten over hun vakgebied en daarom een waardevolle bron kunnen zijn als je de juiste vragen weet te stellen.”

“De interviewmethode kwam recent ook terug bij een korter lopend commercial due diligence-project voor een Britse investeringspartij. In dit project lag ook veel nadruk op businessanalyse. De korte tijdsspanne zette druk op het project, maar dit zorgt tegelijkertijd ook voor veel voldoening bij de finale oplevering.”

Hoe ervaar je de cultuur bij Hammer?

“Hammer bestaat uit een team van veel jonge mensen en een platte structuur, zodat leren en samenwerken worden vergemakkelijkt. Jonge mensen krijgen bijvoorbeeld begeleiding van een aantal seniors. Deze structuur zorgt voor een dynamische en gezellige sfeer. Doordat veel collega’s in dezelfde levensfase zitten, is er ook genoeg ruimte voor gesprekken over alledaagse zaken als voetbal, festivals of het nieuws van de dag.”

“De projecten voor een breed scala aan klanten in verscheidene branches maken het werk erg afwisselend en uitdagend. In de afgelopen maanden heb ik gemerkt dat de academische manier van werken wezenlijk verschilt van de methode gehanteerd op onze werkvloer.”

“Een voorbeeld hiervan is de omschakeling naar doelgerichter taalgebruik in plaats van de academische taal die veel omslachtiger kan zijn. Daarbij helpt het ook dat de lijnen binnen Hammer heel kort zijn, dus je vaak snel en gericht feedback krijgt op je werk. Bij Hammer maak je direct volwaardig deel uit van een projectteam, dat zorgt voor een steile persoonlijke leercurve.”

Wat zou je andere starters willen meegeven?

“Voor de zoektocht naar een eerste baan zou ik aan starters meegeven om zoveel mogelijk gesprekken te voeren, zowel met recruiters en potentiële werkgevers als met vrienden en (schoon)ouders. Als starter heb je vaak niet precies een idee wat je zoekt als eerste baan, maar dit idee vormt zich gedurende je zoektocht.”

“Persoonlijk hielp het mij voornamelijk om te praten mensen in mijn naaste omgeving. Vaak stelden ze de juiste vragen die me hielpen te reflecteren op de potentiële baan, waarna ik een goede keuze kon maken.”