Scale-ups hebben hun groeiverwachtingen in 2022 niet waargemaakt

03 april 2023 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Nederlandse en Belgische scale-ups hebben hun groeiverwachtingen in 2022 niet waargemaakt. Dat blijk uit een analyse van Deloitte.

Voor de studie spraken de onderzoekers van het Big Four-kantoor met 279 scale-ups uit Nederland en België. Daarbij lieten de respondenten – CEO’s (79%), C-level executives (15%) en non-executives (6%) – zich onder andere uit over hun groeitraject, uitdagingen, aandachtsgebieden, vertrouwen en doelstellingen.

Scale-ups in Nederland en België hadden gemiddeld genomen verwacht in 2022 een omzetgroei van 124% te realiseren. Nu dat jaar erop zit, blijkt echter dat de werkelijk omzetgroei rond de 70% ligt, zegt Koen Vandaele, managing partner binnen de Belgische tak van Deloitte.

Looking back at 2022, what were the biggest challenges to reach your growth ambition

“Na het optimisme over een hoge omzetgroei kwam de klap hard aan: de gerealiseerde groei ligt 54 procentpunt onder de verwachtingen. De peilingen van de afgelopen jaren tonen dat het werkelijke groeipercentage steevast lager ligt dan verwacht en sterk beïnvloed wordt door belangrijke sociaaleconomische gebeurtenissen.”

Zo was de gemiddelde verwachte groei in 2020 – het jaar dat de coronacrisis uitbrak – 137%, terwijl het groeipercentage in werkelijkheid 55% betrof. In 2021 – toen de Covid-19-pandemie de wereld nog steeds in haar greep had – rekenden scale-ups op 128%, maar werd een groei van 123% gerealiseerd. 

“De gevolgen van de pandemie en de oorlog vormden afgelopen jaar een grote uitdaging voor deze bedrijven, die zich echter ongelooflijk flexibel en veerkrachtig hebben getoond”, geeft Vandaele aan. “Veel sectoren laten de moed niet zakken en verwachten dat ze in 2023 hun groeitraject opnieuw kunnen versnellen.” 

Verwachte groei versus gerealiseerde groei (naar sector)

Andere uitdagingen die scale-ups in 2022 tegenkwamen bij het realiseren van hun groeiambities waren moeilijkheden met het sluiten van nieuwe contracten (52%), hinder bij het vinden van de juiste professionals (39%) en financieringsproblemen (33%).

“Net als in 2021 geven veel scale-ups aan dat het tekort aan de juiste medewerkers voor specifieke functies en de verwachtingen van de kandidaten ook in 2022 grote hindernissen vormden”, zegt Bart de Vries, partner binnen de Nederlandse praktijk van Deloitte.

Per branche

Uit de studie blijkt verder dat er grote verschillen bestaan tussen branches. Zo boekten scale-ups die zich met duurzaamheid bezighouden afgelopen jaar gemiddeld een groei van maar liefst 136%. Ze rekenden echter op 183% – een verschil 47 procentpunt. 

Aandachtsgebieden om groeiambities te verwezenlijken

Scale-ups uit de mobiliteitssector deden het in 2022 boven verwachting goed. Ze hielden aanvankelijk rekening met 76%, maar in werkelijkheid wisten ze een omzetgroei van 84% te behalen. De minste groei behaalden scale-ups uit het communications & networking-segment (11%). 

Nieuw jaar, nieuwe aandachtsgebieden?

De respondenten gingen ook nader in op hun toekomstplannen. 82% laat weten zich extra te zullen gaan richten op het binnenhalen van nieuwe klanten om dit jaar hun groeiambities te verwezenlijken – ongeveer hetzelfde percentage als in 2022 en 2021. 

Daarnaast is 41% van de scale-ups in Nederland en België van plan om zijn groei in 2023 te realiseren door nieuwe markten te betreden, richt 40% zich op het sluiten van strategische en lucratieve partnerschappen, zet 37% in op upselling, terwijl 36% focust op productontwikkeling.

Verder blijkt dat slechts 2% van de scale-ups in 2023 door middel van duurzaamheid zijn groei wil gaan bewerkstelligen. En dat is opvallend: scale-ups uit het duurzaamheidssegment groeiden in 2022 van alle segmenten gemiddeld het hardst, terwijl het segment voor 2023 rekening houdt met een groei van 342%.