HighQ start label voor data en business intelligence: HighQ Insights

13 maart 2023 Consultancy.nl

HighQ, een interimbureau uit Kamerik gespecialiseerd in financediensten, breidt uit richting het datadomein. Met HighQ Insights levert het bureau interim- en consultancydiensten gericht op data- en business intelligence.

Al meer dan 30 jaar specialiseert HighQ zich in de financefunctie. Het bureau helpt opdrachtgevers met consultancy, interim en detachering. Ook heeft HighQ een eigen ontwikkeltak gericht op het opleiden van young professionals.

Door de groeiende rol van data binnen het finance-werkveld was HighQ de afgelopen jaren al steeds vaker actief binnen het datadomein. Met de doelstelling om deze dienstverlening verder uit te bouwen – ook buiten de financekolom – is nu gekozen voor een apart label.

HighQ start label voor data en business intelligence: HighQ Insights

“Ons uitgangspunt is: iedereen verdient het juiste inzicht om juiste keuzes te maken. Met HighQ Insights helpen we organisaties van data naar inzicht. Onze consultants begrijpen de business en hebben kennis van de tools en technieken om data te transformeren naar heldere en bruikbare informatie”, aldus Kristan Branger, een van de twee trekkers van HighQ Insights.

“We richten ons op net als HighQ op finance, maar gaan ook een stap verder. De focus ligt ook op alle businessdata, bijvoorbeeld sales- of productiegegevens.”

In elk van deze omgevingen helpt HighQ Insights zijn klanten met het op orde brengen van data, en met het implementeren van de tooling die ervoor zorgt dat de datastromen op tijd, bij de juiste mensen en op de juiste manier terechtkomen. “Beslissers gebruiken deze inzichten vervolgens om de processen, ICT-inrichting, kennis van medewerkers en managementinformatie te optimaliseren.”

Van data naar waarde

Niet verrassend is dan ook de keuze voor ‘data, inzicht en optimalisatie’ in de tagline van HighQ Insights. Branger: “Deze kernwoorden zitten in het DNA van elke HighQ Insights-consultant. Actuele en accurate data zijn noodzakelijk om de juiste inzichten te creëren en optimalisatie van processen en resultaten mogelijk te maken.”

Kristan Branger en Paul Suitela

“De eerste stap hierbij is het ontsluiten van gegevens”, legt hij uit. “Onze consultants helpen organisaties met het automatiseren en digitaliseren van processen en informatiestromen.”

Ten tweede moeten deze gegevens leiden tot inzichten. “Inzicht creëren is alleen mogelijk met kennis van de business. Onze consultants begrijpen welke informatie noodzakelijk is om processen aan te sturen en te verbeteren. We kunnen meedenken over kpi’s en ontwikkelen heldere en concrete dashboards die aanzetten tot actie. Zo leveren we sturingsinformatie voor alle niveaus.”

De derde stap, ten slotte, is optimalisatie. “Het verwerken van de informatiestromen om verbeteringen in processen door te voeren, het uitwerken van de juiste ICT-inrichting om de processen te ondersteunen en het opleiden van medewerkers tot het gewenste kennisniveau. Het uiteindelijke doel is voor elke organisatie anders en dat maakt consultancy zo boeiend.”

In zijn groeipad zal HighQ Insights nauw samenwerken met moederbedrijf HighQ. Paul Suitela, de andere trekker van HighQ Insights, legt uit: “In de praktijk blijven we als vanouds samenwerken en gebruikmaken van elkaars kennis en ervaring. Zo kunnen we onze opdrachtgevers nog beter van dienst zijn. Samen vormen we een expertiseplatform op gebied van data, financiën, business intelligence en bedrijfsprocessen.”

Opdrachtgevers van HighQ zijn onder meer BAM, Clifford Chance, Domino’s Pizza, Mercedes-Benz, Oxxio, Stage Entertainment en Volvo. Ook adviesbureau Sia Partners prijkt op de lijst van klanten op de site van de interimspecialist.