De impact van AI en ChatGPT op SEO-bureaus

28 februari 2023 Consultancy.nl

Volgens diverse experts gaat het vak search engine optimisation (SEO) de komende jaren een geheel nieuwe fase in. Vooral de komst van kunstmatige intelligentie en chat-gedreven zoekmachines wordt met argusogen bekeken.

Toen OpenAI eerder dit jaar ChatGPT lanceerde, gingen in de SEO-community de alarmbellen af. Want de gevaren van chat-gedreven zoeken zijn evident. Waar gebruikers voorheen via een zoekmachine tot hun gewenste online antwoorden kwamen, wordt het antwoord nu door een programma zoals ChatGPT direct aan de gebruiker gepresenteerd.

Als iedereen straks via chatprogramma’s informatie opzoekt, dan verliezen zoekmachines hun waarde. En neemt ook het belang van het SEO-vak af.

De impact van AI en ChatGPT op SEO-bureaus

ChatGPT, dat momenteel is gebaseerd op GPT 3-GPT 3.5, geeft antwoord op de meest uiteenlopende vragen. Gebruikers kunnen ChatGPT elke vraag stellen die ze willen, en het programma geeft een antwoord. Dit werkt voor gebruikers dusdanig effectief en gemakkelijk, dat het volgens velen het nut van zoekresultaten overbodig maakt.

Vragen als ‘Wat betekent SEO’ of ‘Hoe stel je algemene voorwaarden op’ zijn voorbeelden van zoekwoorden/-zinnen die een zoekmachine perfect middels kunstmatige intelligentie kan beantwoorden.

Toch zullen er gebieden blijven bestaan waar zoekresultaten de voorkeursoplossing blijft. Wanneer er bijvoorbeeld via een zoekmachine gezocht wordt naar producten zoals meubels of kleding, naar interieurinspiratie of zaken die niet met een enkel antwoord te beantwoorden zijn, dan blijft een overzicht met de meest relevante zoekresultaten voor de zoekopdracht de meest logische oplossing.

De impact op SEO-bureaus

Voor SEO-consultants en -specialisten zorgt de introductie van ChatGPT – en wat er op het gebied van LLM (Large Language Models) in de toekomst nog gaat komen – voor een opschudding in de markt. Een rondgang van Consultancy.nl leert dat bureaus zich flink hebben ingelezen in ChatGPT en aan de slag zijn gegaan met het in kaart brengen van de mogelijke impact op hun model.

Zo gaf een oprichter van een SEO-bureau aan dat, hoewel ChatGPT en vergelijkbare spelers ongetwijfeld marktaandeel zullen gaan afsnoepen, de traditionele zoekmarkt zijn kracht niet zal verliezen. Dat zou komen doordat de switch naar e-commerce en online informatiegebruik blijft groeien, vooral onder de jongerendoelgroep.

Wat ook meespeelt: zoekmachines zoals Google en Bing blijven nieuwe mogelijkheden toevoegen. Behalve sites zijn er aparte zoekresultaten voor afbeeldingen, video’s, nieuwsberichten en producten (shopping). En dat verbreedt de scope van SEO-werk voor partijen en hun SEO-adviseurs, omdat ze op verschillende fronten goed kunnen ranken.

Een andere oprichter van een SEO-bureau geeft aan dat de klantenkring van SEO-bureaus voor een groot gedeelte bestaat uit partijen voor wie vooral zoekresultaten van belang zijn. Het gros van de klanten van grote SEO-adviesbureaus zijn webshops en dienstverleners, waarbij kunstmatige intelligentie niet altijd een logische rol speelt in de zoekresultaten.

Kortom, kunstmatige intelligentie gaat de rol van zoekmachines op een deel van de zoekwoorden zeker veranderen. Voor SEO-adviesbureaus is het echter onwaarschijnlijk dat zij direct een terugloop in hun opdrachten zullen zien. Toch is het belangrijk om waakzaam te blijven – want in de wereld van online ligt de volgende disruptie altijd op de loer.