Rishi Parsowa (Maisters) over zijn project bij Logicx
Ruim een jaar geleden zette Rishi Parsowa de volgende stap in zijn jonge loopbaan. Hij begon als onderdeel van de eerste lichting aan het ontwikkelprogramma van Maisters. Inmiddels heeft hij de eerste van zijn drie opdrachten erop zitten. We vroegen hem naar zijn ervaringen.
Hoi Rishi, je eerste opdracht deed je bij Logicx. Kun je wat vertellen over dit bedrijf en de verandercontext waarbinnen je aan boord kwam?
“Logicx is één van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland, met een focus op vervangend vervoer, berging en transport. Toentertijd was Logicx op zoek naar iemand om met slagkracht en focus invulling te geven aan strategische vraagstukken.”
“Enerzijds de strategische propositie die de stevige ambitie in de markt concreet moet maken, en anderzijds de strategiedriver met de focus op het stimuleren en faciliteren van het directieteam van Logicx om met strategische vraagstukken aan de slag te gaan.”
En hoe zag jouw rol er precies uit?
“In lijn met deze twee doelstellingen was ook mijn rol tweeledig. Wat betreft het opstellen van de nieuwe marktpropositie had ik een projectmanagerrol. Dan kun je denken aan activiteiten zoals het interviewen van klanten en medewerkers, een SWOT-analyse maken en het uitvoeren van een concurrentieonderzoek.”
“Anderzijds had ik een rol als facilitator van twee wekelijkse strategische overleggen met het directieteam met als doel om op gestructureerde wijze strategische projecten op te pakken en voortgang te blijven boeken.”
Inmiddels is de opdracht afgerond. Wat heeft het je persoonlijk gebracht?
“Ik heb Logicx en de positie binnen de mobiliteitsbranche beter leren kennen. Daarnaast heb ik waardevolle ervaring opgedaan in een klantgerichte omgeving, waarin de dienstverlening optimaal moet zijn. Bovendien heb ik kunnen werken in een omgeving met een hoge betrokkenheid van medewerkers en de mogelijkheid om snel te schakelen binnen de organisatie.”
Welke concrete lessen neem je mee?
“Het houden van een intakegesprek, een goed plan van aanpak opstellen, stakeholders managen, relaties opbouwen en onderhouden, het gestructureerd opstellen van een marktpropositie en het faciliteren van strategische sessies en workshops.”
En waar ben je het meest trots op?
“Vooral op het neerzetten van de strategische sessies met het directieteam. Het is mooi om te zien dat je tijdens strategische sessies uit de waan van de dag stapt, hierdoor strategische keuzes kunt maken, interactieve werksessies kunt doen en je met topics zoals persoonlijke ontwikkeling bezig kunt zijn.”
Naast de opdracht helpt Maisters je doorlopend met je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Hoe ziet dat eruit?
“Gedurende de start van de opdracht stel je persoonlijke leerdoelen op met bijbehorende concrete gedragingen waar je de komende tijd aan wil werken. Vervolgens krijg je vanuit Maisters een accountability partner (een andere Maister) toegewezen waarmee je kortcyclisch aan persoonlijke leerdoelen werkt, met als doel een blijvende gedragsverandering te bewerkstelligen.”
“Als accountability partners hou je elkaar elke dag accountable voor het gestelde leerdoel. Je spreekt elkaar dus op periodieke basis, bijvoorbeeld twee of drie keer per week, en stelt de vraag: heb jij er alles aan gedaan om het beste uit je leerdoel te halen?”
“Daarnaast heb je wekelijks een bila met je Summiteers-coach, waarin je de persoonlijke ontwikkeling en voortgang op de opdracht bespreekt. En maandelijks heb je een projectoverleg met de opdrachtgever en Summiteers-coach waarin je reflecteert op de persoonlijke en professionele ontwikkeling. Zo kun je optimaal werken aan je ontwikkeling.”