Dataleek of datakampioen? De Datawaardeketenscan laat het zien
Dat data het nieuwe goud is moge inmiddels bekend zijn. Lang niet alle organisaties weten deze goudmijn echter succesvol aan te boren: het benutten van het grote potentieel van data blijkt vaak best lastig. Om organisaties wat beter op weg te helpen heeft Hot ITem zijn in de praktijk ontwikkelde Datawaardeketenscan nu online voor iedereen beschikbaar gemaakt.
De analogie tussen data en goud gaat niet helemaal op: wanneer je goud in handen hebt, heb je de waarde al beet. Maar terwijl iedere organisatie op een berg data zit, is die data op zichzelf nog niets waard: je moet er eerst nog van alles mee doen. In die zin lijkt het meer op gouderts.
Daarin ligt ook de grote uitdaging: veel organisaties die datagedreven willen werken merken dat er meer bij komt kijken dan verwacht, waardoor de ambities dikwijls sterven in schoonheid.
Hot ITem, een adviesbureau dat zich beweegt op het snijvlak vak business en IT, heeft al vele opdrachtgevers geholpen om wél succesvol de stap te maken naar datagedreven organisatie. Daarvoor moeten verschillende elementen op orde zijn.
Datawaardeketen
Op basis van zijn jarenlange ervaring bracht het bureau al deze cruciale aspecten voor een datagedreven organisatie in kaart. Samen vormen deze wat Hot ITem de ‘Datawaardeketen’ noemt.
“De Datawaardeketen geeft inzicht in alle aspecten voor een succesvolle digitale transitie”, aldus het bureau. Deze keten bestaat uit vijf lagen. Van onder naar boven zijn dit beschikbare data, bruikbare data, factbased improvement, datagedreven organisatie en datastrategie.
Hot ITem gebruikt het model bij klanten om voorafgaand aan de transformatie samen vast te stellen waar zij staan, waar ze heen willen en wat daar nog voor nodig is.
Online quickscan
Een versimpelde versie van ditzelfde proces kan iedereen met de Dataketenwaardescan nu zelf online doorlopen. Op de website van Hot ITem vul je 20 korte vragen in over jouw organisatie in relatie tot de verschillende aspecten van de Datawaardeketen.
Zelf invullen? Bekijk de Datawaardeketenscan op de site van Hot ITem.
Op basis van de antwoorden ontvang je vervolgens een persoonlijk rapport waarin je ziet op welk volwassenheidsniveau jouw organisatie zich bevindt. Daarnaast krijg je advies over de eerste stappen die je vanuit dat vertrekpunt het beste kunt zetten om meer waarde uit data te halen.
Van dataleek tot datakampioen
De scan onderscheidt vijf volwassenheidsniveaus. Onderaan staat de ‘dataleek’. Op dit niveau ontbreekt niet alleen een visie op het gebied van data, maar ook een besef van de waarde ervan én de capaciteiten om die waarde eruit te halen.
Een trede hoger vind je de ‘dataverkenner’, gevolgd door de ‘datareiziger’ en de ‘dataprofessional’.
Het allerhoogste niveau is de ‘datakampioen’. Organisaties die hier zijn aanbeland hebben een “duidelijke en baanbrekende visie op de waarde van data” en beschikken bovendien over de middelen om deze visie ook op een consistente wijze uit te voeren. Daardoor levert data “een aantoonbare en betekenisvolle bijdrage” aan het resultaat van de organisatie.
Zelfs deze datakampioenen kunnen echter niet op hun lauweren rusten. “De ontwikkelingen in dit vakgebied gaan snel. Blijf daarom investeren in het up-to-date houden van jullie visie en middelen”, adviseert Hot ITem.