Waarde uit data halen: De juiste vraag is méér dan het halve werk

05 november 2021 Consultancy.nl 5 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Waardevolle inzichten uit data halen om zo de prestaties te verbeteren: ieder bedrijf wil het, maar lang niet allemaal slagen ze er ook daadwerkelijk in. Volgens Leonique Korlaar, informatie-analist bij Hot ITem, begint het allemaal bij het stellen van de juiste vraag – en dat is al lastig zat. We spraken haar over het vak en hoe het is om te werken voor de Amsterdamse factbased improvement-specialist.

Hoe kun je krijgen wat je nodig hebt als je die behoefte niet eens precies kent? Dit is het probleem waarmee veel bedrijven zich vandaag de dag zien geconfronteerd. Leonique Korlaar helpt ze bij het overwinnen van dit obstakel: “Als informatie-analist bij Hot ITem houd ik me bezig met het specificeren van de informatiebehoefte van klanten met als doel hun performance te verbeteren.”

Haar bevindingen presenteert ze doorgaans in een rapportage, analyse of dashboard. Maar voordat daarin een goede oplossing kan worden aangedragen moet eerst duidelijk worden wáár een oplossing voor moet worden gevonden. “Een goede probleem- en oorzaakanalyse is cruciaal”, legt ze uit. “Het gevaar is anders dat je met een oplossing komt die niet aansluit bij het daadwerkelijke probleem van de klant en met name bezig bent met het bestrijden van symptomen.”

Leonique Korlaar, informatie-analist, Hot ITem

Met het benadrukken van het belang van een goede probleemanalyse bevindt ze zich in goed gezelschap. “Zoals Albert Einstein zei: ‘Als ik een uur had om een probleem op te lossen en mijn leven hing af van de oplossing, dan zou ik de eerste 55 minuten besteden aan het bepalen van de juiste vraag, want als ik eenmaal de juiste vraag ken, zou ik het probleem kunnen oplossen in minder dan 5 minuten.’”

Innovatieve en complexe dataprojecten

Als de juiste vraag eenmaal helder is kan Leonique dan ook voortvarend aan de slag met de volgende stappen. “Dan breng ik met behulp van productdecompositie, procesmodellering, business objectmodellering en diverse vormen van datamodellering alle benodigde componenten in kaart en kijk vanuit de data of dit haalbaar is. Ik schakel daarbij veel met andere rollen binnen het team. Die interactie vind ik ontzettend leuk.”

Hiermee kan ze bij Hot ITem helemaal haar ei kwijt. “Ik kan er aan innovatieve en complexe dataprojecten werken. Collega’s hebben zeer diverse achtergronden en expertises, wat zeer inspirerend is en waar ik veel van leer. En ondanks deze diversiteit hebben we allemaal hetzelfde doel: klanten écht helpen met mooie data-oplossingen. Het blijft niet alleen bij een advies, we zorgen ook daadwerkelijk voor de implementatie van de oplossing. Dat vind ik erg leuk en ook belangrijk: het is zonde als het bij een papieren exercitie blijft.”

Integraal begrip en eenduidige taal

Aan zo’n data-oplossing werkte ze recentelijk bijvoorbeeld bij de NS. “Daar heb ik de afdelingen Ontwerpen en Planning ondersteund in het verder vormgeven van hun datagedreven strategie. Zo hebben we diverse tools en dashboards ontwikkeld die zowel het management als de planners helpen om een optimale afweging te maken tussen klantwaarde en rendement bij het maken van het materieelplan – simpel gezegd: ‘welke treinen zetten we in?’.”

“Het hebben van een datagedreven strategie is één, maar deze ook daadwerkelijk implementeren en hier de vruchten van plukken is twee.”

“Zo kan met een van de tools eenvoudig gekeken worden of het mogelijk is om een kortere trein in te zetten, zonder dat dit ervoor zorgt dat er mensen moeten staan in de trein. Ook hebben we gewerkt aan eenduidige doelen, begrippen en definities over afdelingen heen om integrale besturing mogelijk te maken. Integrale besturing vergt immers integraal begrip en dus ook een eenduidige taal.”

Goede data

Voordat Leonique zich in het voorjaar van 2019 aansloot bij Hot ITem werkte ze achtenhalf jaar voor een adviesbureau dat onafhankelijk onderzoek doet naar innovatievraagstukken. “Zo deed ik onderzoek naar de effectiviteit en doelmatigheid van beleidsmaatregelen om R&D te stimuleren.”

De ervaring die ze daar opdeed past ze nu toe in haar werk als informatie-analist. Een belangrijk verschil met haar vorige rol is dat ze nu veel meer bezig is met het fundament dat vereist is om waarde uit informatie te halen. “Waar ik eerder beschikbare data gebruikte om tot conclusies en advies te komen, probeer ik nu waar nodig ook de datakwaliteit te verbeteren en/of te zorgen dat bepaalde data überhaupt wordt vastgelegd.”

Ook werkt ze nu veel meer met de klant samen. “Daarbij komt mijn eerdere ervaring als onderzoeker/adviseur goed van pas: ik weet als geen ander hoe belangrijk het is om goede data te hebben en deze ook op een juiste manier te gebruiken voor analysedoeleinden. Werken bij Hot ITem heeft mij doen inzien dat dit nog niet altijd vanzelfsprekend is: het hebben van een datagedreven strategie is één, maar deze ook daadwerkelijk implementeren en hier de vruchten van plukken is twee.”

Altijd iets nieuws te leren

Naast goede data zijn uiteraard ook goede mensen cruciaal. Om te zorgen dat de specialisten van Hot ITem voorop blijven lopen in het datavakgebied wordt veel aandacht besteed aan voortdurende kennisontwikkeling. “Dit gebeurt onder meer door opleidingstracks te organiseren”, licht Leonique toe. “Dit zijn trainingen gegeven door collega’s voor collega’s.”

“Zelf ben ik momenteel betrokken bij het opzetten en geven van een opleiding rond informatieanalyse. In diverse sessies staan we stil bij onderdelen uit dit toch wel brede vakgebied en kijken daarbij zowel naar de business/functionele kant – besturing en processen, ophalen requirements, mock ups, enzovoorts – als de meer technische kant – denk bijvoorbeeld aan datamodellen en data profiling.”

Daarbij wordt de theorie ook gekoppeld aan praktijkcases. “Het uitwisselen van kennis én ervaring is ontzettend waardevol, zowel voor collega’s die net komen kijken in dit vakgebied als ook voor meer ervaren collega’s. Het is immers een vakgebied dat continu in ontwikkeling is en er valt altijd wel iets nieuws te leren.”