Deloitte: Automerken domineren duurzaamheidsindex
Toyota is opnieuw het meest duurzame merk ter wereld. Daarnaast worden dit jaar Johnson & Johnson (#2) en Honda (#3) verwelkomd in de top drie van de "Best Global Green Brands 2012" ranglijst van merkenadviesbureau Interbrand en Big4 Deloitte. Automerken domineren, Philips en Shell zijn de enige Nederlandse multinationals in de lijst en Nissan, H&M en UBS zijn nieuwkomers.
Nederlandse consistentie
Net als vorig jaar staan de Nederlandse merken Philips (#31) en Shell (#34) in de top 50. "Hoewel geen grote verschuivingen qua positie op de ranglijst voor deze merken, zien we wel een ander opmerkelijk verschil ten aanzien van vorig jaar. In tegenstelling tot de ranglijst van 2011 zien we nu dat Shell door mensen als duurzamer wordt gezien dan de werkelijke groene prestaties van het bedrijf. Hier bestaat een licht risico voor het merk", licht Patrick Stal Managing Director van Interbrand Amsterdam toe. Hij vervolgt: "Voor Philips geldt nog steeds dat perceptie van mensen ten opzichte van de duurzame prestaties van het merk achterblijft op de sterke prestaties van de organisatie op dit gebied. Deze zouden nog steeds een sterker relevant onderdeel van het merk gemaakt zouden kunnen worden."
Automerken domineren
De lijst wordt dit jaar opnieuw gedomineerd door automerken, met Toyota als aanvoerder van de lijst. Niet geheel verrassend, gezien duurzaamheid nog steeds een van de kernprioriteiten is van het merk. Met de Toyota Prius bemachtigde het merk hun duurzame perceptie. Hieraan is recentelijk een heel scala aan duurzame auto's toegevoegd, waaronder het eerste Toyota plug-in model. Toyota is een van de acht automobiel merken die in de Best Global Green Brands ranglijst terug te vinden zijn, waarvan naast Toyota nog drie in de top tien staan: Honda (#3), Volkswagen (#4), BMW (#10). Overige auto-merken in de top 50: Ford (#15), Mercedes (#16), Hyundai (#17) en Nissan (#21).
De top 10 duurzame bedrijven:
1. Toyota
2. Johnson & Johnson
3. Honda
4. Volkswagen
5. Hewlett-Packard
6. Panasonic
7. Dell
8. Siemens
9. Danone
10. BMW
11. Cisco
12. 3M
13. Apple
14. L'Oreal
15. Ford
16. Mercedes-Benz
17. Hyundai
18. Sony
19. IBM
20. Nokia
Zie ook de top 50 bedrijven van de Best Global Green Brands 2011 ranglijst.
Sustainability wordt 'must-have'
Deloitte adviseur Anneke Sipkens: "Het is duidelijk dat duurzaamheid voor veel bedrijven steeds vaker een 'must have' is dan een 'nice to have'. Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker en daarmee is duurzaamheid belangrijk voor de merkwaarde. Het dichter bij elkaar brengen van groene prestaties van een bedrijf en de publieke perceptie is een elementair onderdeel bij de keuze voor en het doorvoeren van duurzaamheidinitiatieven. Tevens is duurzaamheid een stimulans voor efficiency verbeteringen en heeft het invloed op het groeiperspectief van bedrijven."