Twee derde van corporates beschouwt duurzaamheid als topprioriteit
Twee derde van ’s werelds meest innovatieve corporates beschouwt klimaat en duurzaamheid als een topprioriteit. Dat blijkt uit onderzoek van Boston Consulting Group.
Over het belang van klimaatverandering en de transitie naar meer duurzame manieren van werken en leven bestaat volgens het onderzoek weinig twijfel. 65% van de bestuurders die door Boston Consulting Group (BCG) zijn ondervraagd merken duurzaamheid aan als een top drie prioriteit. Ongeveer een kwart van de respondenten stelt dat het voor hun organisatie zelfs de nummer één prioriteit vormt.
Sectoren met de hoogste scope 1, 2, en 3 emissies geven aan duurzaamheid de hoogste prioriteit: duurzame goederen (85%), auto’s en componenten (78%) en energie (77%). Opvallend is dat organisaties binnen de publieke sector, waarvan over het algemeen wordt verwacht dat zij het goede voorbeeld geven, de minste prioriteit geven aan duurzaamheid.
“Investeerders, regelgevers, klanten en aandeelhouders kijken allemaal naar grote bedrijven en hun CEO’s om het voortouw te nemen bij het boeken van echte vooruitgang tegen de opwarming van de aarde”, aldus Justin Manly, Managing Director en Partner bij BCG. Hij geeft aan dat veel bedrijven de ernst van de zaak inzien. “Ze praten over duurzaamheid en doen beloften over netto nul emissies.”
Toch moeten de ambities die ze uitspreken vaak met een korrel zout worden genomen. Sommige bedrijven worstelen met het daadwerkelijk in de praktijk brengen van hun plannen, waardoor het doorgaans alleen bij woorden blijft. Anderen maken zich zelfs regelrecht schuldig aan greenwashing. Weer anderen kiezen in lastigere tijden (zoals de huidige crisis) eieren voor hun geld en stellen hun duurzame plannen uit.
Niet verrassend is dat bedrijven met een hoge uitstoot meer geneigd zijn om aan de slag te gaan met hun duurzaamheidsambities. Een van de belangrijkste pijlers is zorgen dat een strategie voor duurzaamheid is uitgestippeld, en dat deze strategie is doorvertaald naar de gehele organisatie, waaronder de verschillende onderdelen binnen de business en de supply chain.
Een andere pijler is technologie. Het onderzoek laat zien dat er grote winst is te behalen door het inzetten van slimme technologie om de CO2-emmissies te reduceren, zowel in de primaire processen als de bedrijfsvoering. Vooral de grote vervuilers – denk aan partijen in de energie-, industriële en automotivesector – zijn meer geneigd (tot wel 20% meer) om technologie in te zetten voor het versnellen van de klimaatdoelen.