Colosseum in Rome kopen? Dat kost €77 miljard, volgens Deloitte
Wie het Colosseum in Rome op de kop zou willen tikken moet daarvoor diep in de buidel tasten. Volgens accountants- en adviesbureau Deloitte hangt er een prijskaartje van een slordige €77 miljard aan de wereldberoemde arena.
In het jaar 80 na Christus werd in Rome het Flavisch Amfitheater voltooid. Het theater is echter wereldberoemd geworden onder een andere naam. Met een omtrek van meer dan 500 meter en een gevelhoogte van net geen 50 meter mag het bouwwerk met recht kolossaal worden genoemd, waardoor we het nu allemaal kennen als het Colosseum.
In een tijd waarin de Romeinse keizers het volk tevreden hielden met brood en spelen, stond het Colosseum geheel in dienst van het tweede ingrediënt van dit beproefde recept. Onder ‘spelen’ werd destijds wel wat anders verstaan dan vandaag de dag. Naast de beroemde gladiatorengevechten konden de burgers in het theater volgens de overlevering onder meer genieten van gevechten tussen dieren, zoals meerdere olifanten.
Sinds 2007 geldt het Colosseum als één van de zeven nieuwe wereldwonderen (naast onder andere de Chinese muur, de in rotsen uitgehakte stad Petra in Jordanië en de Taj Mahal). Van de historische waarde van de wereldberoemde arena hoef je dan ook niemand te overtuigen. Maar hoe zit het met de waarde uitgedrukt in keiharde euro’s?
Niets is onbetaalbaar
De Italiaanse tak van Deloitte nam geen genoegen met de dooddoener ‘onbetaalbaar’, en besloot een poging te doen een concrete waarde toe te kennen aan het Colosseum. Die waarde is onder te verdelen in verschillende dimensies.
Ten eerste de meest ordinaire en makkelijk berekenbare: de economische waarde. Het Colosseum brengt heel wat geld in het laatje voor Italië. Jaarlijks bezoeken ongeveer 7 miljoen toeristen het gebouw (pre-corona), wat Italië zo’n €1,4 miljard oplevert. Ook is de trekpleister volgens Deloitte al met al goed voor maar liefst 42.700 fulltimebanen.
De werkelijk waarde van een “iconische, historische en culturele plek zoals het Colosseum” gaat volgens het bureau echter veel verder dan deze bijdrage aan de Italiaanse economie. Ze bestaat ook uit de “indirecte gebruikswaarde” en – het allerbelangrijkste – “de sociale waarde”. Deze sociale waarde weerspiegelt voornamelijk “de bestaanswaarde voor de samenleving”, aldus Deloitte-partner Marco Vulpiani.
Om deze te kwantificeren hield Deloitte een enquête waarin de mening van Italianen over het Colosseum werd gepeild. Zo werden ze gevraagd hoeveel het voortbestaan van het Colosseum hun waard is. Gemiddeld blijken Italianen bereid jaarlijks €57 te betalen, waarbij de Romeinen met €91 nog meer sociale waarde toekennen aan ‘hun’ Colosseum.
De overgrote meerderheid van de Italianen (87%) beschouwt het amfitheater als het belangrijkste monument van Italië en meer dan twee derde (70%) vindt dat de hele wereld financieel zou moeten bijdragen aan het prijzige onderhoud. De laatste opknapbeurt kostte bijna €30 miljoen.
Niet op Funda
Al met al komt Deloitte zo uit op een prijskaartje van €76,8 miljard voor het Colosseum, waarvan verreweg het grootste gedeelte – bijna €75 miljard – wordt toegekend aan de sociale waarde.
Mocht je nog een kleine €77 miljard hebben liggen en lijkt het je wel wat om je eigen Colosseum te hebben, dan moeten we je helaas teleurstellen: het gebouw is niet te koop. Het taxatierapport van Deloitte is dan ook niet opgesteld in opdracht van een makelaar, maar op eigen initiatief uitgebracht als onderdeel van een breder initiatief van het kantoor om cultureel erfgoed en kunst te benutten als motoren voor economische ontwikkeling.
Met meer UNESCO-werelderfgoed dan ieder ander land is Italië hiervoor ideaal gepositioneerd, aldus Deloitte. “De opwaardering van het culturele en landschappelijke erfgoed dat in ons land aanwezig is moet een prioriteit worden op de agenda van nationale en lokale instellingen”, aldus Fabio Pompei, CEO van Deloitte Central Mediterranean.