Discounter Action implementeert TCS-platform voor prijsstrategie
Tata Consultancy Services (TCS) heeft retailorganisatie Action Group geholpen bij het transformeren van zijn prijsstrategie. Inmiddels maakt de retailer voor zijn pricing gebruik van een AI-aangedreven retail-optimalisatieplatform.
Action is een bekende, grote Nederlandse internationale non-food discountretailer en is de laatste jaren hard aan het groeien in Europa. Het bedrijf voert sinds jaar en dag een eenvoudige en succesvolle formule gericht op prijs en een onderscheidend assortiment.
Aan consumenten biedt Action – dat zo’n 2.000 winkels runt in tien landen in Europa – een breed portfolio van zo’n 6.000 laaggeprijsde producten.
Het aanbod varieert van pennen en borden voor een prikkie tot kerstspullen voor enkele euro’s of uiteenlopende huishoudelijke en schoonmaakartikelen. Maar ook voor speelgoed, snoepgoed en kleding en schoeisel kan de Nederlandse discountshopper terecht bij Action.
Aan al deze producten moet uiteindelijk een prijskaartje komen te hangen. Om de beste prijzen aan klanten te kunnen bieden, was de prijsstrategie van Action jarenlang gebaseerd op winkelprijscheckers en gegevens van derden. De versnelde internationale groei van Action in de afgelopen jaren maakt dat deze processen extra complex zijn geworden.
Want voor elke vernieuwing van het assortiment moest het, naast het bepalen van initiële prijzen voor nieuwe artikelen en het herprijzen van artikelen die uit eerdere seizoenen zijn overgedragen, rekening houden met andere aspecten, zoals valutaschommelingen, belastingen, klantperceptie van waarde en merkpositie binnen lokale markten.
Geïntegreerd prijsproces
Action besloot wereldwijde IT-dienstverlener Tata Consultancy Services (TCS) in te schakelen om samen de prijsstrategie onder de loep te nemen en te verbeteren. Samen met businessteams van Action hebben de consultants een nieuw geautomatiseerd, intelligent en geïntegreerd prijsproces voor meerdere afdelingen ontwikkeld.
De basis voor de nieuwe oplossing is een AI-aangedreven retail-optimalisatieplatform, TCS Optumera. Dit platform activeert automatische prijswijzigingen op basis van verschillende scenario’s, zoals valutaschommelingen, kostprijswijzigingen en het aflopen van acties van concurrenten.
Met het nieuwe systeem kan Action nu “scherpere initiële prijzen uitrollen en prijspariteit tussen artikelen en winkels behouden om de omzet te maximaliseren, terwijl elke winkeltrip een nieuwe ervaring wordt met nieuwe keuzes”, aldus TCS.
Josu Devasia, Country Head, TCS Nederland, zegt over de samenwerking: “We zijn er trots op om een bekende Nederlandse retailer als Action te mogen ondersteunen bij de transformatie van de prijsstrategie van het bedrijf.”
“Wat we met TCS Optumera hebben gedaan voor Action laat zien hoe we, met behulp van slimme technologie zoals AI bedrijfsprocessen en daarmee het concurrentievoordeel van een grote organisatie kunnen optimaliseren.”