Aeternus helpt Dimensio met inlijven van duurzame blikverpakker
Dimensio, een van de grotere spelers in de verpakkingsbranche, richt zich steeds meer op het segment van duurzame verpakkingen. Met The Box voegt het bedrijf uit Almere een lijn van duurzame blikverpakkingen toe aan zijn productportfolio.
Sinds de oprichting in 1992 is Dimensio uitgegroeid tot een totaalleverancier in de verpakkingsindustrie. Het bedrijf opereert met verschillende labels in de markt, waaronder Havelaar Verpakkingen (voor bakkerijen), Chocapack (voor chocolatiers), Young Bags (draagtassen), Food Disposables (foodindustrie) en Mapack en Vegem (voor de industrie).
Met The Box, een bedrijf uit Apeldoorn met zeven medewerkers, bouwt Dimensio nu ook zijn positie in blikverpakkingen uit.
Voor veel consumenten zal The Box geen bekende naam zijn. Toch zijn de blikken die het bedrijf produceert te vinden in vele duizenden woningen in ons land. Zo maakt The Box blikken voor thee- en koffiemerken, blikken in allerlei vormen voor huismerken, en uiteenlopende maatwerkblikken zoals bijvoorbeeld die voor Fabergé-eieren.
Naast dat het bedrijf Dimensio een mooie kans bood om zijn productportfolio uit te breiden, was het vooral het duurzame karakter van The Box dat de interesse wekte. “Blikverpakkingen hebben een duurzaam karakter en dat past bij de focus die wij als bedrijf hebben”, legt Caspar Jacobs uit, directeur grootaandeelhouder van Dimensio.
Dit merkten ook Carlo Caria en Joeri Verlinden, die namens Aeternus de aankoop hebben begeleid. “In de dealbrief die we ontvingen was duurzaamheid één van de hoofdelementen waaraan hun ideale kandidaat moest voldoen”, legt het duo uit.
Aeternus begeleidde het volledige aankooptraject en werd hierin bijgestaan door juridische en belastingexperts. Het M&A-advieskantoor is een bekende speler in de verpakkingsbranche en heeft de afgelopen jaren verschillende deals in de branche mogen begeleiden.
De sector bevindt zich momenteel in een sterke consolidatiefase en samen met schaal en (internationale) synergieën staat duurzaamheid hoog op de lijst van belangrijkste aanjagers bij deals.
Verlinden: “Duurzaamheid is echt onderdeel aan het worden van de aankoopstrategie. Heeft een onderneming geen duurzaam karakter en zijn ze niet bezig met de verduurzaming van hun productaanbod, dan keren sommige kopers deze targets hun rug toe.”
Caria geeft aan dat bedrijven die duurzaamheid in hun businessmodel hebben weten te verankeren meer waarde hebben en dus voor kopers interessanter zijn. “De voorsprong die duurzame bedrijven hebben kan een groeiversneller zijn en een betere concurrentiepositie opleveren. En daar heeft een koper om die reden dan meer geld voor over.”